Del : SMS
Berlingske Business

Belgisk avisfamilie overtager Berlingske

pix-thillo
Koncernchef i De Persgroep Christian van Thillo er overbevist om, at købet af Mecom Group styrker De Persgroep som et førende nyheds- og multimedieselskab i Belgien og Holland. Samtidigt glæder van Thillo sig til at prøve kræfter med det danske mediemarked. Foto: Nicolas Maeterlinck/ Belga Photo

Berlingske, BT, Weekendavisen og resten af Berlingske Media bliver en del af den belgiske mediegigant De Persgroep.

Artiklen fortsætter under annoncen
Berlingske Media får ny ejer og bliver en del af den store belgiske, familieejede mediekoncern De Persgroep. Dermed lakker otte turbulente år med børsnoterede Mecom Group som ejer mod enden.

De Persgroep er relativt ukendt herhjemme, men er en mediekæmpe i Belgien og Holland. Bag selskabet står den velhavende van Thillo-familie, der hører til Belgiens rigeste. De Persgroep byder nu, hvad der svarer til 1,83 mia. kr. for hele Mecom og dermed også Berlingske Media, der med avisen Berlingske har rødder tilbage til 1749.

For De Persgroep var interessen i første omgang drevet af lyst til at få fingre i den hollandske mediegruppe Wegener, men siden blev Berlingske Media en del af købet. Danmark er helt nyt og uopdyrket territorium for belgierne.

»Det udspringer af, at De Persgroep ønsker at konsolidere i Holland, hvor de i forvejen ejer fire aviser. Der er et opbrud i gang i Holland, og de har ønsket at gå ind og være med i den konsolidering, der sker lige nu,« siger Lisbeth Knudsen, koncernchef og ansvars-havende chefredaktør i Berlingske Media.

For Mecoms aktionærer er et salg af hele gruppen at foretrække, og derfor blev der strikket en model sammen, hvor De Persgroeps bud omfatter både Wegener og Berlingske. Det sidste aktiv i Mecom, hollandske Limburg, står til at blive solgt fra til den belgiske medievirksomhed Concentra.

Handlen er ikke endelig, før Mecoms aktionærer har accepteret buddet på en ekstraordinær generalforsamling, som formentlig finder sted i september, ligesom de hollandske konkurrencemyndigheder skal godkende handlen. Handlen er derfor formentlig først gennemført ved årsskiftet.

Lisbeth Knudsen har stået for præsentationen af Berlingske og det danske mediemarked over for van Thillo-familien.

»Jeg havde Christian van Thillo på besøg her i Pilestræde i sidste uge sammen med syv af hans nærmeste medarbejdere. De så hos os en veldrevet virksomhed med stærke kvalitetsbrands, som er i en god udvikling. Vi arbejder efter en strategi, der er i overensstemmelse med den måde, de ser medieudviklingen, herunder fokus på mere digitalt indhold i fremtiden,« siger Lisbeth Knudsen.

Berlinmgske media

Det er endnu uvist, hvad De Persgroeps visioner for de danske aviser og det hårdt pressede danske mediemarked er, men Lisbeth Knudsen glæder sig over udsigten til at få en ejer med store publicistiske traditioner. Hun har stor tillid til, at de nye ejere vil investere i Berlingske Medias brands og udgivelser.

»Vi får en ejer, som har lyst til at udvikle virksomheden, og som forstår, at indhold er det, vi skal leve af, og at udvikling af kvalitetsmedier er det, vi skal leve af i fremtiden,« siger Lisbeth Knudsen og fortsætter:

»Jeg forventer ikke nogen store ændringer i forhold til vores læsere. Danmark er et meget nyt marked for dem, så derfor tror jeg, de vil bruge noget tid på at finde ud af, hvad det er for en konkurrencesituation, der er her og lære vores brands at kende. Det har jeg en forventning til, at de vil bruge noget tid på. Den store opgave for dem er dog i første omgang at tage hånd om den hollandske forretning, hvor de er til stede i forvejen,« siger Lisbeth Knudsen.

DE PERSGROEP

De Persgroeps indtog kan forrykke magtbalancen mellem de store medievirksomheder i Danmark.

»Hvis man kigger på, at de har en omsætning på 6,7 mia. kr., så er det mere end nogen anden her i Danmark, så på den måde er det en helt anden og stærk spiller, end Mecom har været. Det er dygtige folk, så jeg håber, at der er inspiration at hente for Berlingske i samspillet med dem,« siger Lisbeth Knudsen.

De senere års økonomiske krise har været særdeles hård ved mediebranchen, og selv om annoncemarkedet fortsat ligger underdrejet, lysner det for Berlingske, og timingen i et salg er god, lyder det fra Lisbeth Knudsen.

»Det er et godt tidspunkt for både os og for De Persgroep. Der har været en positiv opdrift de sidste par år. Vi fik vendt en negativ økonomisk udvikling i 2010 og har arbejdet os op i de senere år. Den nye ejer giver os en stærkere position på det danske marked,« siger Lisbeth Knudsen.

De Persgroep ser frem til at prøve kræfter med det danske mediemarked.

»Vi er overbeviste om, at denne trans-aktion yderligere styrker De Persgroep som et førende nyheds- og multimedieselskab i Belgien og Holland, samtidig med at vi får en position i det danske marked, og det giver en solid platform for yderligere profitabel vækst i det større De Persgroep,« siger Christian van Thillo bl.a. i meddelelsen, der blev sendt ud i går.

Fra Mecom er der glæde over aftalen med belgierne.

»Transaktionen markerer en succesfuld kulmination på den strategiske refokusering af Mecom over de seneste to år, og vi er taknemmelige over for alle vores medarbejdere for deres indsats i denne forandringsproces. Jeg er glad for, at aktionærerne nu får muligheden for at realisere deres investering på attraktive vilkår, ligesom vores virksomheder i et nyt ejerskab vil stå stærkt i konkurrencen i et hastigt skiftende medielandskab,« lyder det fra Mecoms bestyrelsesformand, Rory Macnamara, i samme meddelelse.

Det var i går ikke muligt at få uddybende kommentarer fra hverken De Persgroep eller Mecom.

Berlingskes fællestillidsmand, Uffe Gardel, ser De Persgroep som en god løsning.

»Det er en god, seriøs ejer, der udgiver gode, seriøse medier i sine hjemlande, Holland og Belgien,« siger han.

Også professor i medievidenskab Frands Mortensen fra Aarhus Universitet mener, at det er positivt for Berlingske Media, at den nye ejer har interesse i og erfaring med mediebranchen.

»Man må forestille sig, at de er inde i branchen, fordi de synes, det er en interessant branche at være i. Det er et familieforetagende, og dermed har de ikke nogen aktionærer, der presser dem. Det tæller på den positive side,« siger Frands Mortensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere