Del : SMS
Berlingske Business

Arbejdsvilkår splitter PR-branchen

Lars Poulsen direktør Waterfront
Overskrift
Lars Poulsen direktør Waterfront Foto:
 

Waterfronts metoder er et udtryk for den værdikamp, PR-branchen undergår for tiden. Arbejdsgiverne kan presse vilkårene, fordi der bliver uddannet for mange til faget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Gratis arbejde, provisionslønninger, masser af klausuler og stort set ingen pension.

Det lyder ikke just som forhold, vi normalt bruger til at beskrive det danske arbejdsmarked, men ikke desto mindre er det angiveligt realiteten hos ikke bare Waterfront, men også andre kommunikations- og PR-bureauer.

Sådan lyder det fra adm. direktør i Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen, som kalder vilkårene i Waterfronts kontrakter for »horrible«. Årsagen er, mener han, at branchen i øjeblikket er i krig med selv sig om både kompetencer og værdier.

PR-Brancheanalyse2012

Forsinket udvikling i PR-branche

»På den ene side står gamle virksomheder ofte grundlagt af journalister og tidligere politikere, hvor leverancerne handler om lobbyisme og det, vi kalder mediehåndtering. Det er en gammeldags tilgang til faget, hvor gratis arbejdskraft og provisionsløn er normalt. På den anden side står virksomheder med universitetsuddannede folk, som har en mere strategisk tilgang og ikke anvender de samme pistolsælgermetoder og har ordnede forhold for de ansatte. I mange år var den første del dominerende, men sådan er det ikke længere,« siger han og forklarer, at PR-branchens udvikling på den måde er forsinket i forhold til udlandet.

Lars Poulsen direktør Waterfront

»Danmark har været et af de få lande i Europa, hvor virksomhederne har troet, at kommunikation bestod af at sætte en spindoktor til at kontakte en politiker eller få virksomheden i avisen. I udlandet har faget længe bevæget sig på et mere strategisk niveau, og det er også den vej, de bureauer, som klarer sig bedst herhjemme, bevæger sig,« siger han og understreger, at hans eget bureau eksempelvis aflønner sine praktikanter og sørger for, at de får merit på deres studie, så det ikke forlænger studietiden.

Arbejdsgivers marked

Hos flere akademiske fagforeninger – blandt andet Magisterforeningen og Kommunikation og Sprog – har vilkårene i branchen og ikke mindst nødvendigheden af at arbejde gratis som studerende, længe givet anledning til store diskussioner. For med overskud af arbejdskraft vil vilkårene i en branche ofte ændre sig.

»Universiteterne uddanner stadig flere, som kan noget med kommunikation. Derudover skal arbejdsmarkedet også absorbere journalister, som der også er blevet uddannet flere af de senere år. Det er arbejdsgivers marked, og det kan være med til at presse vilkårene,« siger Bjarne Lundager Jensen.

DEA har tidligere advaret mod overproduktion af akademikere på specielt det samfundsfaglige og humanistiske område, hvis regeringen holder fast i målsætningen om, at 60 procent skal have en videregående uddannelse i 2020.

Allerede i dag er dimittendledigheden for flere af grupperne oppe på mellem 30 og 40 procent, og medmindre de private virksomheder skaber 6.000 nye job årligt indtil 2020, vil regeringens målsætning sandsynligvis fastholde flere akademikere i ledighed fremover.

»Jeg kender ikke vilkårene hos Waterfront eller branchen i detaljer, men vi kan se, at vi risikerer at få for mange akademikere i forhold til antallet af job med de nuværende målsætninger,« siger Bjarne Lundager Jensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere