Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Apple, Samsung og Microsoft satser milliarder på julesalg

SAMSUNG_Business
Julen kommer til at stå i smartphonens og tavle-PCens tegn, hvis det står til tre af de absolut største på markedet. Foto:

De tre store smartphone- og tablet-producenter Microsoft, Apple og Samsung planlægger et reklamefremstød i gigantisk skala.

Analytikere forudser, at selskaberne vil bruge 5 mia. dollar (28,8 mia. kroner) på en snestorm af reklamer, der skal få forbrugerne til at gå på elektronikshopping i december måned. Det skriver The Guardian.

Kampen om forbrugerne begyndte allerede denne weekend, hvor Microsoft forberedte den største produkt lancering i selskabets levetid. Softwaregiganten har anslået afsat mellem 8,6 mia. kr. til 10,4 mia. kr. til lanceringen af Windows 8, der ifølge analytikeren Robert Enderle "er på en skala, du ikke ser uden for præsidentvalget ".

Microsoft har altid været pompøs, når det kommer til reklamer, men bliver nu indhentet af yngre digitale giganter såsom Google, der har vokset sig rig på kliks, links og image.

Årsrapporter for otte af de største teknologiske annoncører, fra chipproducenten Intel til Sony, Samsung, Nokia, Google og Apple, viser, at de til sammen spenderede op mod 86,4 mia. kr. på at promovere sig selv.

- Halvanden milliard dollar til promovering af Windows 8 lyder som en masse penge, men inden for rammerne af disse selskaber synes det rimeligt og hensigtsmæssigt. Microsoft er nødt til at kommunikere en grundlæggende ændring af deres platform, som er enormt strategisk vigtigt for dem, når de skal frem med deres forretning inden for mobiltelefoni, siger analytiker Benedics Evans fra analysehuset Enders Analyse til The Guardian.

Og Apple vil ikke være langt bagefter. Dens forbrug på promovering er fordoblet fra 2,9 mia. kr. i 2009 til 5,4 mia. kr. sidste år, og i kvartalet, der indbefatter julen, vil man se den globale udrulning af iPhone 5, den nye iPad, og den angiveligt nært forestående lancering af iPad mini.

- Vi har fået et hidtil uset antal væsentlige lanceringer fra store globale aktører i en kort periode og kombinationen af disse tre ting vil skabe en tsunami af reklamer. Det vil blive det største kvartal, vi nogensinde har set. Den grad af engagement, hver af disse spillere er villige til at sætte bag en mobillancering, viser, hvor værdifuldt det kan være, hvis de gør det rigtigt, siger mobilspecialist Shaun Collins fra CCS Insight.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen