Del : SMS
Berlingske Business

57-årigt gammelt designhus ser sig selv som en startup-virksomhed

01busPix-TimothyJacobJensen.jpg
Timothy Jacob Jensen, der tog over efter sin far, Jacob Jensen, er i gang med en større omlægning af hele virksomheden. Foto: PR

Et af Danmarks mest hæderkronede designhuse, Jacob Jensen Design, har sat gang i en større transformation af virksomheden. I spidsen for forandringen står Timothy Jacob Jensen, der nu betegner virksomheden som »en 57 år gammel start-up«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Timothy Jacob Jensen, CEO og chefdesigner, overtog i 1990 ledelsen af et af Danmarks ældste og mest hæderkronede designhuse, Jacob Jensen Design, fra sin fader af samme navn.

Nu – et halvt år efter faderens død – står Timothy Jacob Jensen midt i en større forandring af designhuset. Faktisk er ændringerne så markante, at Timothy Jacob Jensen ikke tøver med at betegne virksomheden som en »57 år gammel start-up«.

Fra at være et designhus, der stort set har været baseret på designprojekter for andre virksomheder og licenspartnere, udbygger Jacob Jensen Design nu forretningsmodellen og skifter delvist fokus.

Fremover vil Jacob Jensen Design selv stå for hele værdikæden, når et nyt Jacob Jensen-produkt skal på markedet. Det vil sige alt fra produktudvikling over markedsanalyse, design, produktion og distribution til markedsføring.

Pandora glimter næstmest blandt store europæiske aktier i 2014

Samarbejdet med de eksisterende Jacob Jensen-licenspartnerne vil dog fortsætte, og nye vil komme til.

Hvorfor ændre så markant. Gik det ikke godt?

»Jo, det gik. Vi havde et fornuftigt navn og en velkørende licensforretning, men vi fik ikke nok ud af det. En person sagde til mig, at vi sad på en guldgrube, som vi ikke formåede at udnytte. Samtidig har jeg aldrig været i tvivl om, at hvis man ikke fornyr sig, så dør man,« siger Timothy Jacob Jensen.

Forandringen medfører også et nyt internationalt fokus, hvor Jacob Jensens brand skal bygges op på europæiske og asiatiske markeder. Det har medført en ny organisation i virksomheden, der i løbet af de seneste 12 måneder har mere end tredoblet antallet af ansatte, og hvor marketing- og brandingfunktionen er udvidet markant.

Kolind er med om bord

Med om bord på den forandringsrejse, som Jacob Jensen Design har kastet sig ud i, er den tidligere Oticon-direktør Lars Kolind, der er bestyrelsesformand og investor.

Hvorfor involvere sig i Jacob Jensen Design?

»Jeg vil simpelthen gerne være med til at give folk nogle bedre produkter i dagligdagen. Noget der holder længere, er enklere at betjene og er smukkere at se på. Jacob Jensen er det modsatte af »køb og smid væk«. Jacob Jensen er »køb, brug og behold«. Verden er faktisk blevet lidt bedre, fordi der er 50 millioner mennesker, der har en ordentlig skål i deres køkken,« siger han og henviser til Margretheskålen, der blev designet af Jacob Jensen i 1955 under hans ansættelse på Sigvard Bernadotte og Acton Bjørns tegnestue.

aaa

Hvordan kapitaliserer man på så stærkt et brand som Jacob Jensen?

»Jacob Jensens historie er unik, og det forhold, at virksomheden stadig er lyslevende i 2015, åbner døre overalt i verden. Hvem vil ikke gerne samarbejde med en af verdens mest ikoniske designvirksomheder? Spørg en mand, der interesserer sig for sportsvogne, om hvad han mener om Lotus. Han får julelys i øjnene og vil gøre alt for at komme videre. Det samme gælder Jacob Jensen. Vores opgave bliver at finde de virksomheder, hvis produkter passer til Jacob Jensens værdier, og så skabe synergi,« siger Lars Kolind.

Udvider internationalt

Ud over Lars Kolind er der også hentet flere internationale profiler ind i ledelseslaget for at professionalisere og styrke organisationen til vækst. Samtidig har Jacob Jensen Design åbnet nye tegnestuer i Shanghai og Bangkok, og flere er på vej.

»Ved at samarbejde på tværs af disse nye tegnestuer får vi en kraftig, kreativ muskel, som jeg er overbevist om, vil føre til mange nye, spændende produkter og designs,« siger Timothy Jacob Jensen, der fortæller, at tegnestuerne er etableret i samarbejde med universiteter i de byer, de hører hjemme i.

indexaward

Hvad gør I for at markedsføre det »nye« Jacob Jensen Design?

»Dér har vi oprustet markant. Ikke blot på personalesiden, vi har også for første gang nogensinde indgået et samarbejde med et dansk kommunikationsbureau,« siger Timothy Jacob Jensen.

Det drejer sig om Radius Kommunikation, som er hyret ind for at hjælpe til med at løse den svære kommunikationsudfordring, som det er at flytte et hæderkronet brand et helt nyt sted hen.

»Jeg har været positivt overrasket over de input, bureauet er kommet med. Ikke blot i forhold til selve kommunikationen, men i særdeleshed på forretningssiden, hvor kvaliteten af rådgivningen har været høj,« slutter Timothy Jacob Jensen.

B og O

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere