Del : SMS
Premium

Salget af ovne falder

Til BT Køkkenhygiejne
Foto:

Markedet for ovne til køkkenet har endnu ikke rejst sig efter finanskrisen. Salget faldt igen i 2011 både målt i styksalg og omsætning, men markedsprognoser tegner en lys fremtid.

Da forbruget var på sit højeste og alle havde travlt med at bygge køkkener, badeværelser og husudvidelser i 2007, blev der solgt over 400.000 ovne om året i Danmark, og salget nærmede sig 1,7 milliard kroner i 2007. Men finanskrisen satte en brat stopper for den positive udvikling, og salget af ovne er faldet kontinuerligt lige siden. I 2011 blev der solgt blot 310.000 ovne og salget var omkring 1,3 milliard kroner. Prognosen viser, at salget næppe komme op og ramme niveauet fra 2007 foreløbigt, men at salget vil stige i årene frem til 2016.

Electrolux er den klart største aktør med en markedsandel på næsten en tredjedel, efterfulgt af BSH Hvidevarer. Gorenje Skandinavien, Thermex, Miele, IKEA og Whirlpool er alle mindre aktører med en markedsandel på mellem 5-10 procent. Bosch, som bliver produceret af BSH Hvidevarer er det hurtigst voksende brand, mens Electrolux er det største.

Se Euromonitors analyse af store køkkenapparater i Danmark de seneste fem år. Se forventningerne til markedet de kommende fire år.









Køb adgang til denne artikel

Styksalg 99 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere