Del : SMS

Internethandel fortsætter voldsom vækst

Internethandel i Danmark
Foto:

Salg af varer steg med 12 procent i 2012 i forhold til året før båret frem af aktører som Bestseller, Pixmania og Coop Nettorvet. Se udviklingen de seneste fem år med denne analyse.

Internethandel i Danmark har i årevis været i nærmest eksplosiv udvikling. For blot fem år siden blev der solgt varer for 7 milliarder kroner. I 2012 rundede salget 18 milliarder. Alene fra 2011 til 2012 steg salget med 14 procent og prognoser viser, at de lyse udsigter for internethandel vil fortsætte de næste fire år. Det viser en markedsanalyse lavet at Euromonitor International.

Markedet er præget af mange små aktører, den største værende Bestseller, som har forøget sin markedsandel fra 5,6 procent i 2011 til 6,1 procent i 2012. Coop Danmark hænger godt ved med 3,7 procent, mens Pixmania er den 3. største aktør med en markedsandel, der er steget fra 2,7 procent til 3 procent.

Tøjfirmaet Bon'A Parte A/S, som indgår i analysen, har mange års erfaringer med online salg af tøj, og har nydt godt af danskernes stigende købsvillighed de sidste mange år:

"Vi har et støt stigende salg og overordnet set bliver der solgt mere online i hele tøjbranchen. Folk er blevet mere trygge ved at handle tøj online. Folk som tidligere har svoret, at de kun ville købe tøj i butikkerne, fordi de frygtede problemer med at returnere varer eller ikke kunne passe tøjet er blevet mere trygge ved at handle på nettet," forklarer ansvarlig for e-handel i Bon'A Parte, Martin Pihl, som dog ikke kan prale af en stigning i omsætning på 14 procent.

Den voldsomme udvikling i omsætningen skyldes nemlig ikke kun vækst i de enkelte virksomheder, men også, at tidligere offline-virksomheder er begyndt at indtage det online marked, eksempelvis tøjfirmaet Noa Noa. Overgangen fra offline til online skyldes både, at online-salget er blevet mere lukrativt med flere købevillige kunder, men også at offlinesalget ikke går så godt som tidligere, særligt for tøjbranchen.

"Det har vi også kunne mærke. Vi har både salg igennem kataloger og fem butikker. Vi har valgt ikke at udvide med flere forretninger, men i stedet fokusere på nettet, hvor vi stadig oplever vækst," forklarer Martin Pihl.

I følge Martin Pihl oplever de hos Bon'A Parte to typer online-kunder: De unge og de ældre, som i købsadfærd og loyalitet adskiller sig fra hinanden:
"De unge leder mere aktivt efter produkter og tilbud, og køber på flere forskellige sites, mens de lidt ældre, som er vores primære kunder, er mere loyale," forklarer Martin Pihl.

Se Euromonitors analyse af internethandel i Danmark de seneste fem år og se prognoserne for markedet de kommende fire år.

Analysen er lavet i 2013 og bygger blandt på informationer fra følgende virksomheder:

Apple Inc, Bestseller A/S, Bon'A Parte A/S, Botex Bis Amba, Computer City A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Supermarked A/S, Dell A/S, Deres Design A/S, Elbodan A/S, Elgiganten Kokkenland A/S, Ellos A/S, Hennes & Mauritz (H&M) A/S, IKEA A/S, Lampeland A/S, Matas A/S, Med24 ApS Merlin A/S, Oriflame International ApS, Pixmania SAS, Yves Rocher.




11 Køb adgang til denne artikel
Styksalg 298 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM
s

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Interview med Koncernchef, Thomas Honoré, ColumbusVi støder alle på det i vores arbejde. Forretningsprocesser, der ikke helt fungerer, er kedelige eller er omstændige, men ikke desto mindre nødvendige...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere