Del : SMS
Berlingske Business

Internethandel fortsætter voldsom vækst

Internethandel i Danmark har i årevis været i nærmest eksplosiv udvikling. For blot fem år siden blev der solgt varer for 7 milliarder kroner. I 2012 rundede salget 18 milliarder. Alene fra 2011 til 2012 steg salget med 14 procent og prognoser viser, at de lyse udsigter for internethandel vil fortsætte de næste fire år. Det viser en markedsanalyse lavet at Euromonitor International.

Markedet er præget af mange små aktører, den største værende Bestseller, som har forøget sin markedsandel fra 5,6 procent i 2011 til 6,1 procent i 2012. Coop Danmark hænger godt ved med 3,7 procent, mens Pixmania er den 3. største aktør med en markedsandel, der er steget fra 2,7 procent til 3 procent.

Tøjfirmaet Bon'A Parte A/S, som indgår i analysen, har mange års erfaringer med online salg af tøj, og har nydt godt af danskernes stigende købsvillighed de sidste mange år:

"Vi har et støt stigende salg og overordnet set bliver der solgt mere online i hele tøjbranchen. Folk er blevet mere trygge ved at handle tøj online. Folk som tidligere har svoret, at de kun ville købe tøj i butikkerne, fordi de frygtede problemer med at returnere varer eller ikke kunne passe tøjet er blevet mere trygge ved at handle på nettet," forklarer ansvarlig for e-handel i Bon'A Parte, Martin Pihl, som dog ikke kan prale af en stigning i omsætning på 14 procent.

Den voldsomme udvikling i omsætningen skyldes nemlig ikke kun vækst i de enkelte virksomheder, men også, at tidligere offline-virksomheder er begyndt at indtage det online marked, eksempelvis tøjfirmaet Noa Noa. Overgangen fra offline til online skyldes både, at online-salget er blevet mere lukrativt med flere købevillige kunder, men også at offlinesalget ikke går så godt som tidligere, særligt for tøjbranchen.

"Det har vi også kunne mærke. Vi har både salg igennem kataloger og fem butikker. Vi har valgt ikke at udvide med flere forretninger, men i stedet fokusere på nettet, hvor vi stadig oplever vækst," forklarer Martin Pihl.

I følge Martin Pihl oplever de hos Bon'A Parte to typer online-kunder: De unge og de ældre, som i købsadfærd og loyalitet adskiller sig fra hinanden:
"De unge leder mere aktivt efter produkter og tilbud, og køber på flere forskellige sites, mens de lidt ældre, som er vores primære kunder, er mere loyale," forklarer Martin Pihl.

Se Euromonitors analyse af internethandel i Danmark de seneste fem år og se prognoserne for markedet de kommende fire år.

Analysen er lavet i 2013 og bygger blandt på informationer fra følgende virksomheder:

Apple Inc, Bestseller A/S, Bon'A Parte A/S, Botex Bis Amba, Computer City A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Supermarked A/S, Dell A/S, Deres Design A/S, Elbodan A/S, Elgiganten Kokkenland A/S, Ellos A/S, Hennes & Mauritz (H&M) A/S, IKEA A/S, Lampeland A/S, Matas A/S, Med24 ApS Merlin A/S, Oriflame International ApS, Pixmania SAS, Yves Rocher.


 

 

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere