Del : SMS
Berlingske Business

Eksplosiv vækst i salget af kaffe

Med en stigning i omsætningen fra 2,2 til 2,6 milliard kroner ligner kaffeindustrien et marked i nærmest eksplosiv vækst. Kigger man blot et par år tilbage lå omsætningen stabil i en årrække på 2,1 milliard kroner. Det viser en analyse lavet af Euromonitor International for Berlingske.

Men selvom omsætningen er vokset voldsomt, er der ikke blevet langet mere kaffe over disken. Tværtimod. På blot et år er salget faldet med 2 procent målt i ton.

Den pludselige vækst i omsætningen har flere forklaringer, blandt andet svingende - og på det seneste - stigende råvarepriser. Men udviklingen skyldes også danskernes trang til andre former for kaffe end god gammeldags filterkaffe. Friskkværnet gourmet-kaffe, espresso-kaffe og den hypermoderne kapsel-kaffe, er alle typer af kaffe, som danskerne har taget til sig. Den største vækst vinder man dog i salget af frysetørret kaffe. Her blev der i 2011 solgt 7 procent mere end året før. De nye kaffetypers vækst kan også ses ved at Nestlé, som hovedsaglig er kendt for frysekaffen Nescafé i dag har en markedsandel på 8,2 procent af det samlede kaffemarked, og her er Nestlés anden store succes - Nespresso - ikke medregnet.

Trods Nestlés succes, domineres markedet fortsat af de tre store aktører: Merrild Kaffe A/S, BKI Kaffe A/S og Kraft Foods Danmark, der tilsammen har sat sig på næsten 75 procent af markedet. Merrild Kaffe har den største omsætning, hvilket skyldes forbrugerloyalitet, men også at Merrild har formået at rykke med danskernes kaffetrends blandt andet med deres kapsel-kaffeprodukt Senseo.

Euromonitors analyse omfatter kun salget af kaffe men ikke den store omsætning der ligger hos kaffebarerne - en industri som blomstrer og i særdeleshed viser, at danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste.

Kæder som Baresso, Kong Kaffe, Coffee Collective og Riccos Kaffebar har de seneste fem år oplevet klar vækst både i antallet af kaffebarer og på bundlinje. »Det her er et udtryk for, at forbrugerne har ændret den måde, de spiser og drikker på. Hvor vi for ti år siden spiste størstedelen af vores mad i hjemmet, så spiser mange forbrugere i dag meget af deres daglige mad »on the go«,« forklarer Heidi Boye, der er ekstern lektor ved Institut for afsætning ved CBS og seniorkonsulent ved Landbrug.

Køb adgang til Euromonitors analyse af kaffe i Danmark de seneste fem år og se forventningerne til markedet de kommende fire år. Du får en 4 siders rapport med alle konklusionerne fra Euromonitors analyse. Ønsker du den store bagvedliggende rapport med alle detaljer, kan du kontakte online ansvarlig for Business Premium, Michael Friislund på tlf.: 2253 3351 eller micfr@berlingske.dk





Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere