Del : SMS
Premium

Carlsberg: Salget af sodavand er faldet med 6 procent

cola
Foto:

Salget af sodavand steg i 2011 efter fire års nedtur, men glæden ser ud til at vare kort. 2012 tegner til at blive et katastrofeår og skylden skydes på de nye afgifter.

Efter fire års kontant fald steg salget af sodavand med 1 procent til et samlet salg på 371 millioner liter.  Stigningen svarer til, at hver dansker i snit i 2011drak 67 liter sodavand købt og beskattet i Danmark. Da salget toppede i 2007 drak en gennemsnitsdansker til sammenligning næsten 70 liter, så sodavandsindustrien kan se ud til, at være sluppet godt igennem krisen. Det viser en ny markedsanalyse lavet af Euromonitor International.

Det pludseligt stigende salg skal dog ses i lyset af de voldsomme afgiftsstigninger, som trådte i kraft den 1. januar 2012, som fik folk til at hamstre i julemåneden. Afgifternes effekt bliver først rigtig tydelige, når blikket rettes mod 2012. Hos Carlsberg Danmark, som har en markedsandel på 56 procent, og tegner 2012 sig til at blive lidt af et katastrofeår.

"Fra årsskiftet og frem til den 10. oktober, falder volumen med 6,0 pct. Det skyldes nok de højere afgifter fra årsskiftet, som betød nye prispunkter i butikkerne. Så danskerne drikker indtil videre 6 pct. mindre sodavand i år end sidste år., hvis man ikke medregner grænsehandelen," forklarer kommunikationsdirektør i Carlsberg Breweries, Jens Bekke.

Analysen fra Euromonitor viser, at omsætningen er steget med 3 procent fra 2010 til 5,4 milliarder kroner i 2011, hvilket blandt andet skyldes mindre prisstigninger på sodavand.

Analysen peger på, at sodavandsmarkedet ellers er stabilt med Carlsberg som den helt store aktør med en markedsandel på over 56 procent efterfulgt at Royal Unibrew med 15 procent. Coop Danmark, Dansk Supermarked, Aldi Marked, Bryggeriet Vestfyn og Spar Danmark følger trop med markedsandele på mellem 2-6 procent.

Euromonitor International laver blandt andet markedsstatistik, markedsrapporter, livsstilsanalyser m.v. om lande, markeder og forbrugere. Se Euromonitors analyse af sodavand i Danmark de seneste fem år. Se forventningerne til markedet de kommende fire år.



Køb adgang til denne artikel

Styksalg 298 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere