Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

VM i fodbold bliver startskud for Canal Digital-offensiv

Det forestående verdensmes-terskab i fodbold med dansk deltagelse i Sydkorea/Japan bliver fulgt op med den største reklamesatsning

for digitalt-TV nogensinde af satellitoperatøren Canal Digital, der er medindehaver til TV-rettighederne for fodbold begivenheden.

Konkurrenten Viasat satser på, at blandt andet kvinderne, der traditionelt ikke er så begejstrede for fodbold, vil slå

over på andre kanaler.


- Det bliver den største satsning nogensinde og en reklamekampagne for et to-cifret mio-beløb.

Hele branchen bliver påvirket af det, og det bliver et vigtigt gennembrud for digitalt tv. Seerne vil opleve, at de går

glip af stor værdi, hvis man ikke har digitalt tv, siger Jens B. Arnesen direktør i Canal Digital.


TV2 og DR sender

udvalgte kampe blandt andet finalerne og dem med dansk deltagelse, mens Canal Digital sender samtlige 64 kampe live samt genudsender

dem om aftenen.


Derudover vil seerne hos Canal Digital få mulighed for at skræddersy tv-oplevelsen, da de bla. kan

vælge mellem fem forskellige kameravinkler under udsendelserne som det er kendt fra Canal Digitals Formel 1-programmer.


Markedsføringen

af begivenheden er allerede i gang og der kører blandt andet en branding kampagne på TV2 og enkelte printannoncer. Kampagnen

vil senere blive fulgt op af mere salgsrettede TV-spots og en større printkampagner. Under hele forløbet vil reklamerne

på TV2 være det bærende element.

Merværdi

TV-director Jan Møller fra mediebureauet Carat er enig

i, at Canal Digitals satsning kan blive et gennembrud for digitalt tv.


- Digitalt tv har hidtil ikke været meget mere end

udvidet tekst-TV, en langsom internet opkobling og en bedre TV-kvalitet. Dette er et gennembrud på den måde, at Canal

Digital under verdensmesterskabet kan byde på noget attraktivt indhold, som man ikke kan få andre steder. Det er en fed

ting, som distancerer Canal Digital fra konkurrenten blandt andet Viasat, siger han.


Jan Møller gør dog opmærksom

på, at Canal Digitals satsning svækkes af, at TV2 og DR sender massivt fra VM og blandt andet også har rettighederne

til Danmarks kampe og finalerne.


Han vurderer, at Canal Digital og Viasat er nogenlunde lige store i Danmark og Skandinavien

pt. Men markedet bølger frem og tilbage. Senest havde Viasat stor succes med bokseren Brian Nielsens kamp mod Mike Tyson.






Satser

på kvinderne

Viasat frygter ikke Canal Digitals satsning under VM:


- Canal Digital skal lave om på seernes vaner og

få dem til at se fodbold om formiddagen, hvor kampene spille i Sydkorea og Japan. Det er er meget svært. Vi sendte sidste

gang fra VM og det gav ikke så mange nye seere. Blandt andet er der en hel del kvinder, som ikke bryder sig om fodbold. Det

har vi også noterets os i sommerens programmer, siger Niels Jørgen Langkilde, kommunikationschef hos sattellitoperatøren

Viasat, der blandt andet driver kanalerne TV3, 3+ og Viasat Sport.


Han mener, at VM-rettighederne var for dyre.


-Men det

ville være helt forkert af Canal Digital, hvis man ikke gjorde meget ud af at fortælle, at man har rettighederne, når

man har betalt så meget, siger Niels Jørgen Langkilde.

Begejstring

Canal Digital forventer, at satsningen på

VM kommer bliver en god forretning på længere sigt.


- Vi vil sætte os hårdt på nysalget og sælge

VM-kampene som en pay per view-pakke, siger Jens B. Arnesen.


I sammenhæng med den store reklamekampagne har Canal Digital

gjort meget for, at kommunikere fremstødet ud til forhandlerne som Fona, Fredgaard, Expert og Total.


- De 130 bedst sælgende

forhandlere var inviteret til et stort arrangement i Parken, hvor vi fortalte om satsningen. Det er vigtig at forhandlere er parate

og begejstrede for ideen. Alle afsætningskanalerne skal være oppe i gear, siger Jens B. Arnesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen