Del : SMS
Berlingske Business

Virksomhedernes sociale ansvar skærpes

csr_bbm_business
Hidtil har det været staters forpligtelse at sikre, at basale menneskerettigheder overholdes. Men efter ti års forarbejde har Harvard-professoren John Ruggie via et særligt FN-mandat fået afklaret, hvad menneskerettighederne betyder for virksomheder. Foto:

Hidtil har stater båret ansvaret for at sikre basale menneskerettigheder. Men nye principper fra FN slår fast, at virksomheder også har et betydeligt ansvar.

Artiklen fortsætter under annoncen

63 år efter Verdenserklæringen om Menneskerettigheder er det virksomhedernes tur til at sikre, at principperne i menneskerettighederne overholdes.

Hidtil har det været staters forpligtelse at sikre, at basale menneskerettigheder overholdes. Men efter ti års forarbejde har Harvard-professoren John Ruggie via et særligt FN-mandat fået afklaret, hvad menneskerettighederne betyder for virksomheder.

FN’s nye principper er ikke blot endnu et værktøj, erhvervslivet kan hive ned fra hylden. Det er en slags over-standard, som andre internationale normer for CSR (corporate social responsibility) justeres ind efter. Helt på linje med blandt andet FN’s Global Compact (ti generelle principper for virksomheders arbejde med samfundsansvar) og OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.

Det er nyt, at alle virksomheder i princippet er ansvarlige for alle menneskerettigheder,” siger Annette Stube, bæredygtighedschef i A.P. Møller – Mærsk.

Også executive director John Morrison fra Institute for Human Rights and Business i London bekræfter, at CSR er på vej ind i en ny fase.

”Før Ruggies mandat var debatten meget polariseret. Mange virksomheder kunne slet ikke se, hvad menneskerettigheder havde med dem at gøre,” siger han. ”Ruggies retningslinjer har givet erhvervsliv, regeringer og civilsamfund et fælles fundament. Det er et stort skifte,” vurderer John Morrison.

FN’s principper for erhverv og menneskerettigheder afklarer, hvad virksomheders ansvar for de 30 universelle rettigheder er, og hvor grænsen for det ansvar går.

Skaden skal forhindres

Hvor stater aktivt skal beskytte deres borgeres rettigheder, er det virksomhedernes ansvar at respektere alle menneskerettigheder. Det betyder, at de skal undgå at krænke andres rettigheder. Det er bundlinjen for alle slags virksomheder alle steder, fastslår principperne.

Målet er at undgå skaden, inden den er sket. Derfor skal virksomheder udføre due dilligence – en tilbundsgående analyse – hver gang de træffer en central beslutning om f.eks. at gå ind i et nyt marked eller lancere et nyt produkt.

En håndfuld danske virksomheder, blandt andet Novo, Mærsk, Lundbeck og ATP, har officielt givet støtte til principperne, og flere bruger dem allerede i deres CSR-arbejde.

Et eksempel er Lundbeck, som kom i mediernes søgelys for et år siden, da ét af virksomhedens præparater blev brugt til henrettelser i USA. I en skrivelse fra februar i år forklarer Lundbeck, hvordan selskabet ser på sagen netop ud fra FN’s principper: At det vil være etisk forkert at stoppe det generelle salg af produktet til USA, men at man i stedet har taget en række initiativer for at stoppe brugen af produktet til netop dødsstraf.

Læs mere om FN's initiativ inden for CSR i Berlingske Business Magasin torsdag 3. maj 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere