Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder kræver substans - men elsker kendte

mads_christensen_evb
Foto:

Virksomheder efterspørger mere substans i foredrag, siger bookingbureauerne. Men kendte personer er stadig trækplastre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kendte mennesker er populære valg, når virksomheder skal finde foredragsholdere til arrangementer for medarbejdere og kunder. Men truslen om en ny verdensomspændende krise betyder, at virksomhederne er mere fokuseret på indhold og læring fremfor at få et kendt navn på besøg.

Sådan lyder det fra to af landets største bookingbureauer af foredragsholdere.

- Man skal ikke undervurdere kendisfaktoren, for den er super vigtig. Også ved lukkede arrangementer hos et firma, for så kan folk gå hjem og fortælle, at de har mødt den og den kendis, og der er noget at tale om i kantinen bagefter, siger Jonas Allentoft, der er indehaver af Strongmind.

Han har en række ukendte foredragsholdere i porteføljen, men man kan også bestille blærerøven Mads Christensen til at tale om selviscenesættelse, skuespilleren Peter Mygind til at snakke om arbejdsglæde eller TV-værten Bubber til at snakke om positivitet.

Den slags kendte foredragsholdere oplever man også er efterspurgte hos landets største bookingbureau, Arte Booking. Men samtidig betyder de usikre fremtidsudsigter for virksomhederne, at indhold og læring er kommet i forgrunden.

- For virksomheder er det mere emnet, der er interessant, end det er personen. Specielt her i krisen er der ikke så mange penge til at afholde fester, og foredragene bliver mere undervisningsprægede, siger Bjarne Sønnichsen, der er direktør i Arte Booking med ansvar for foredrag.

Læs også:

Joakim Von Andens overskud styrtdykker

Johnny Madsen scorer kassen

Kendte er rosinen i pølseenden

Begge bookingbureauer understreger dog, at det ikke nødvendigvis handler om at vælge enten læring eller at hyre en kendt.

- Når man er vant til at være på TV, har man ofte også erfaring med at stå foran en forsamling. Så det handler ikke kun om, at de er kendte, siger Bjarne Sønnichsen.

Samme udlægning kommer Jonas Allentoft med:

- Kendte er vant til at være på og de er vant til at levere. Men det er ikke nemt at være foredragsholder, hvis du bliver udfordret, og publikum begynder at stille spørgsmål. Så foredrag kræver også, at du brænder for det, du taler om, siger han.

Begge bureauer oplever, at interessen for de kendte foredragholdere er mindre i virksomheder, der har inviteret medarbejderne og kunderne - for i modsætning til mange andre foredrag skal de ikke ud at sælge billetter bagefter.

Når virksomheder bestiller kendte foredragsholdere er det derfor ofte for at bruge dem som »rosinen i pølseenden«:

- Typisk er det sådan, at jo større virksomhed, jo mindre vigtig er kendisfaktor. Men hvis man har en dag med foredrag, er det meget brugt at slutte af med en kendis, som ikke nødvendigvis ligger helt i tråd med resten af dagen, siger Jonas Allentoft og tilføjer:

- Det trækker folk ind og holder på folk, for de skal lige se giraffen til sidst.

Læs også:

Simon Kvamm formand for kendis-teater

TV-handymand har ondt i økonomien

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere