Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder køber sig til tjekkede LinkedIn-profiler

Iben Schmidt Helbirk
Iben Schmidt Helbirk.

Flere virksomheder vælger at hyre professionelle bureauer til at opgradere og ensrette de ansattes LinkedIn-profiler, så virksomheden fremstår mere professionel i den virtuelle verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis din LinkedIn-profil virkelig er dit virtuelle ansigt udadtil, er det vigtigt at fremstå fra sin bedste side. Den danske virksomhed Makeover Service International har specialiseret sig i at opgradere og optimere LinkedIn-profiler.

Virksomhedens største kundegruppe er imidlertid ikke jobsøgende, men virksomheder, der henvender sig for at få en »makeover« til de ansattes profiler. Profilerne er nemlig en vigtig del af virksomhedens virtuelle førstehåndsindtryk.

»Personal branding is corporate branding«. Sådan lyder Makeover Service Internationals slogan. Og det er dén præmis, flere og flere virksomheder, ifølge Makeover Service Internationals administrerende direktør Christian Sylvester, er begyndt at forstå.

Profilerne på LinkedIn er nemlig ikke så personlige, som man måske går og tror. LinkedIn er en online platform, der har som mål at knytte forbindelser mellem fagfolk, og skellet mellem privatperson og ansat i et firma er derfor udvisket på det sociale medie, mener han.

»De ansattes profiler bliver en del af virksomhedens samlede kommunikationsstrøm, og det stiller jo krav til de ansattes online visitkort,« siger Christian Sylvester og tilføjer:

»Det er vigtigt for virksomheden, at de personlige profiler bliver ensrettede. Selvfølgelig skal der være plads til det personlige CV og et personlig twist, men det aktuelle billede, tekst og så videre indgår i virksomhedens samlede fortælling, hvor man gerne skulle have en ensartet opfattelse af, hvem virksomheden er.«

LINKEDIN-CHINA/

Profiler uden stavefejl og dårlige billeder

Makeover Service International tilbyder at lave en komplet opgradering af kundens LinkedIn-profil. Det foregår ved, at kunden indsender sit CV og besvarer et uddybende spørgeskema. Herefter afholdes et skype-interview med en af Makeover Service Internationals konsulenter, som på baggrund af interviewet får login-adgang for at skrive samtlige præsentationsbeskrivelser og genopsætte profilen.

Makeover Service International laver omkring 100 makeovers om måneden, og bestillingerne kommer oftest fra virksomheder, der ønsker at få opgraderet udvalgte medarbejderes profiler.

vertic

Når en virksomhed henvender sig, er det ifølge Christian Sylvester især de ansatte, der har en fremtrædende ekstern rolle, som bliver tilbudt en makeover af deres profiler. Det kan være stillinger i områder som HR, marketing, kommunikation og direktion.

»For et par år siden ville man rynke på næsen over, at virksomhederne skal betale for at opgradere de ansattes profiler, men i dag er det en profil frem for bare et online CV, og profilerne kan bruges af virksomhederne – både til at fremføre et budskab og som trækplaster for nye talenter,« siger Christian Sylvester.

TV: Sådan erobrer du LinkedIn

 

Svært at skille tingene ad

En af de omkring 150 virksomheder, der har valgt at få opgraderet de ansattes profiler, er ingeniørvirksomheden NNE Pharmaplan, som arbejder strategisk med sociale medier både i salg og rekruttering. Processen med LinkedIn-makeovers er derfor iværksat af HR- og kommunikationsdirektør Iben ­Schmidt Helbirk.

»Man kan ikke skille tingene ad på samme måde som tidligere. Vores medarbejderes profiler repræsenterer vores ansigt udadtil på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at profilerne er opdaterede, og at de har et professionelt udtryk,« siger hun.

23BUSExperticon.jpg

Det er de ledende medarbejdere og specialisterne inden for forskellige fagområder, der har fået tilbudt en LinkedIn-makeover. Som ingeniørvirksomhed sælger NNE Pharmaplan nemlig ikke et egentligt produkt, men ydelser og ekspertviden.

»Det er jo ikke en Mars-bar eller en liter mælk, som man kan markedsføre på Facebook. Vores produkter er viden og ekspertise, og det er forankret i vores medarbejdere. De er vores produkt. Derfor er professionelle, personlige relationer essentielle,« siger Iben Schmidt Helbirk.

The sign up page of Linkedin.com is seen in Singapore in this fi

Det er tilliden til, at de ansatte er dygtige og professionelle, der er i højsædet. Når man køber en LinkedIn-makeover, forærer man altså også sine medarbejdere og i sidste ende virksomheden et mere tillidsfuldt udtryk, mener Christian Sylvester.

»I dag er meget af vores økonomi baseret på tillid. Har man tillid til personen, man indgår samarbejde med?« siger han og forklarer, at Makeover Service Internationals primære kunder findes blandt IT-konsulenter, revisorer og advokater.

Diskretion

Opgraderingen af LinkedIn-profiler skriver sig ind i en overordnet tendens om outsourcing af online platforme. De fleste større virksomheder har på samme måde i dag en ansat til at passe deres facebook- og twitter-profiler.

US-LINKEDIN-COR

Alligevel oplever Christian Sylvester, at mange ønsker at gå stille med dørene, når de vælger at få professionel hjælp til profilerne.

»Udadtil vil det bare se ud, som om klienten selv har opdateret sin profil. Det er vigtigt for os, at det er en meget diskret service,« siger Christian Sylvester.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere