Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Virksomheden består af mange slags historier

En mand træder ind på et kommunalt kontor. "Her er søreme mange fluer," siger han. En af de ansatte løfter

hovedet og svarer: "Sytten."



En lille historie siger langt mere end mange lange redegørelser. Med meget få

ord får vi en masse at vide om stemningen i virksomheden, arbejdsbyrden og det generelle engagement. Og det er netop det, at

en historie indeholder mange budskaber, som gør historiefortælling til et stærkt ledelsesmæssigt værktøj.



Historiefortælling

- eller storytelling, som er den engelske betegnelse - er ikke længere forbeholdt journalister, forfattere og skolelærere.

Efter at være blevet brugt i marketingøjemed i mange år, har det nu bevæget ind i direktionslokalerne. Men

hvorfor er historiefortælling egentlig blevet så populært?



- Det umiddelbare svar er, at historiefortælling

er effektivt. Det er en effektiv måde at oversætte komplekse problemstillinger på. Hvad er vores mål og strategi?

Hvad er det vi arbejder for? Hvorfor er vi her? Hvad er vi for en virksomhed? Det er samtidig en måde at styre virksomhedens selvopfattelse

og image på, siger udviklingskonsulent Kira Johnson, Dansk Handel & Service.

Skader image

Det kan være vanskeligt

at formidle abstrakte emner som virksomhedens vision og mission på en tilstrækkelig måde. Ofte vil de retningslinjer, som

medarbejderne skal arbejde efter, være formuleret på en formel og faktuel måde. Historier virker mere motiverende,

fordi tilhøreren får mulighed for at skabe billeder. Historier er også nemme at huske. De sætter sig i hukommelsen

på en anden måde end redegørelser og notater.



- Historierne er der, uanset om man i ledelsen vælger

at arbejde med dem eller ej. Dårlige historier kan være direkte skadende for virksomhedens image. I virksomheden "Tusindfryd"

er alle glade - når de går hjem. Eller "Hos "Berg og co." er atmosfæren varm - de fyrer hele året.



-

Det er næppe nødvendigt at sige, at det kan være svært for en virksomhed at tiltrække de rette medarbejdere,

når sådanne historier florerer, siger Kira Johnson.



Historier har altid været en væsentlig del af virksomhedens

identitet. Hvad er det for eksempel for historier, vi fortæller om vores arbejdsplads til vores bordherre eller -dame ved en

middag? Og hvilke historier vælger medarbejderne at fortælle nyansatte om virksomheden? Hvad er er det for historier,

der bliver grinet af, og hvad er det for historier, der bliver brugt som eksempler på sådan-gør-vi-her? Førhen

skulle virksomheder forholde sig til aktionærer, kunder og medarbejdere. I dag er denne kreds udvidet til også at omfatte

samarbejdspartnere, netværksforbindelser, outsourcede medarbejdere, medier og andet.



- Det er derfor blevet vigtigt at

definere virksomhedens identitet ud fra noget, som alle parter kan identificere sig med. Historier om hvem virksomheden er, hvad dens

kernekompetencer er, og hvad der bliver værdsat i virksomheden bliver derfor af afgørende betydning. Historier skaber klare

billeder om sådanne abstrakte emner, så alle parter kan relatere til virksomheden, påpeger Kira Johnson.

Marlboro-manden

Virksomhedens

image har større betydning i dag end tidligere, hvor pris var den afgørende konkurrenceparameter. Eksempelvis siges

det, at Marl-boro-manden, den ensomme, men seje cowboy, er død af lungekræft. Det gav cigaretmærket Marlboro en

helt ny og meget uønsket profil.



Historiefortælling er et stærkt ledelsesværktøj, hvis det bliver

anvendt rigtigt. Det vil sige, hvis det er de rigtige historier, der bliver fortalt, hvis historierne er troværdige og hvis

fortælleren kan fortælle dem på en fængende måde, mener DHS.



- Hvis historierne ikke er reelle

eller har hold i virkeligheden, mister ledelsen troværdighed og medarbejdernes tillid. Det er også vigtigt, at historierne

lever i virksomheden, at medarbejderne tager historierne til sig og fortæller dem videre. Det er her, at den optimale effekt

ved historiefortælling opnås, siger Kira Johnson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen