Del : SMS
Berlingske Business

»Vi skal ikke være minimænd«

Janne Moltke-Leth, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne, og Nanna-Louise Wildfang Linde, kommerciel direktør Microsoft, er
Janne Moltke-Leth, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne, og Nanna-Louise Wildfang Linde, kommerciel direktør Microsoft, er begge medforfattere til bogen "Myter om magten", som udkommer 18. juni. Foto:

Danske kvinder er de bedst uddannede i OECD, og alligevel skraber vi bunden, når det kommer til antallet af kvinder på lederposter. I bogen »Myter om magten«, som udkommer i morgen, analyserer ni kvindelige ledere, hvor kæden røg af. Vi har mødt to af forfatterne.

Artiklen fortsætter under annoncen
De er sjældne fugle; kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv. Ja, så få er de, at man må have kikkerten frem for at spotte dem. Men hvordan går det lige til, at 65 procent færdiguddannede kvinder skrumper ind til sølle seks procent i toppen af ledelsespyramiden i Danmark?

Spørgsmålet stilles i en ny bog – »Myter om magten – om kvinder i topledelse« – som en række nuværende og tidligere kvindelige ledere står bag. Målet er at nå et spadestik dybere end den forkætrede kvotediskussion, for ifølge forfatterne handler det først og fremmest om at få flere kvinder ind i selve »fødekæden« – ind på lederposterne. Og holde fast på dem.

Alt for mange kvinder »tjekker ud« af karrieren undervejs mod toppen, og de gør det ad to omgange, hvilket vi vender tilbage til. Ønsket med bogen er ikke at føre skyttegravskrig, for det er »ikke nogens skyld«, skriver forfatterne i forordet.

»Det er heller ikke formålet med denne bog at finde en ansvarlig og straffe syndebukken. Formålet er at skabe en debat, som kan fremme kønsdiversiteten øverst i erhvervslivet, for den er efter vores mening en nødvendig accelerator for udvikling og innovation i såvel virksomheder som samfund. Det er dét, vi skal leve af i fremtiden.«

Med andre ord. Der er brug for kvinderne. Også i toppen af erhvervslivet.

Flere undersøgelser viser, at Danmark kommer til at mangle 150.000 højtuddannede i år 2018. Hvis vi som land skal kunne stå distancen, må vi mønstre alle de talenter, vi kan. Forfatterne er helt på det rene med, at vi har at gøre med et paradoks. For som udgangspunkt er danske kvinder de bedst uddannede i OECD-landene.

I Danmark bryster vi os af ligestilling, favorable barselsvilkår, korte arbejdsdage og gode institutionsmuligheder. Samtidig er vi blandt de europæiske bundskrabere, når det kommer til antallet af kvinder på toplederposter.




LÆS HELE ARTIKLEN I BERLINGSKE BUSINESS SØNDAG

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere