Del : SMS
Berlingske Business

Vi siger ét og gør noget andet

Vigtig, men vanskelig tilgængelig bog om fælderne ved forandringsledelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Fælder i organisationer« er en meget vigtig bog. Den dykker ned bag de flotte ord om forandringer og sætter fingeren på et ømt sted; hvorfor går det ofte så galt, når en organisation skal til at fungere på en anden måde? Nu afdøde Chris Agryris går endda et skridt videre og kommer helt ind i de enkelte medarbejderes adfærd i forhold til vedtagne beslutninger.

Det er desværre en svært tilgængelig bog. Sproget er indviklet. Det kan være i oversættelsen, at det går galt med den danske udgave. Det giver et tåget indtryk. Det er synd. Der er stadig brug for en af de klare bøger, som kan bruges til at inspirere ledere og deres medarbejdere.

Der bliver skrevet mange bøger om forandringsledelse og ikke mindst ledelse. Samtidig udarbejdes der over hele verden store mængder afhandlinger om samme emne. Fællesnævneren er, at ingen af dem kommer med en grydeklar forklaring eller model til hvad, der skal gøres for at få medarbejdernes adfærd til at matche lederens ønsker om, hvor de skal bevæge sig hen. Det kan dog lige så godt være lederen, der er noget galt med. Det budskab er centralt for hele »Fælder i organisationer«.

Derfor går det galt

Professor Per Nikolaj Bukh fra Ålborg Universitet har skrevet et omfattende forord. I modsætning til resten af bogen er den jyske professors sider klare i spyttet og lige til at gå til. Der er respekt om den afdøde forfatter (han døde i november 2013, så det er hans sidste bog), og det er en stærk indgang på bogen og dens udfordringer.

»Alle nikker i enighed til møderne, men skynder sig ud for i »fortrolighed« at beklage sig over resultaterne,« står der i forordet. Det er essensen i hele bogen. Det er derfor, at det går galt. Beslutningen er en ting. Adfærden er en anden. Det sidste er som bekendt det mest vigtige.

Senere skriver Ålborg-professoren: »Nøglen til forandringer er ikke at mestre en ni-punkts projektplan, men at forstå den adfærd, man vil møde, og som ikke blot kan fejes af bordet som irrationel adfærd og forslæbende kollegaer.« Sådan.

Der er mange fælder i alle former for organisationer. Her skriver Chris Argyris, at vi siger en ting og gør noget andet. Vi værdsætter åbenhed, ærlighed, respekt og omtanke. Realiteten er, at vi siger en ting offentligt og en anden ting i private sammenhænge. Og når vi samtidig benægter det, så klapper fælden.

»Vi er fanget af adfærdsmønstre, der findes på alle niveauer i organisationer. Vi skaber fælder, når de problemer, der skal løses, kan være ubehagelige eller truende for alle involverede. Disse fælder hindrer effektiv problemløsning og hindrer, at man opdager og retter fejl. Fælder modvirker, at man korrigerer og lærer af selvsamme fejl, som fælderne har skabt. Fælder gør det muligt at beskylde andre for at skabe og opretholde fælder,«skriver forfatteren.

Redskaberne for ukonkrete

Der er mange cases og eksempler, som fylder bogen. De er desværre enten for gamle eller anonyme, så det er svært at få det samlede billede af casens udfordringer. Historisk er det spændende at læse om de udfordringer, den amerikanske udenrigsminister Dean Rusk kæmpede med i slutningen af 1960erne, hvor han tjente under præsident Lyndon B. Johnson (amerikansk præsident 1963-1969). Men det fremstår tydeligt som noget, der skete i en anden tid, hvor hverken Google eller internettet eksisterede.

Men skærer man alt det tågede og uklare væk, er det hele meget mere brugbart. Både for ledere og de medarbejdere, der skal udsættes for forandringerne. Tankevækkende og interessant at der på et halvt århundrede stadig er de samme udfordringer, når man står over for at tegne nye kasser og stReger i organisationsdiagrammerne.

I den sidste del af bogen gennemgår Chris Argyris en stribe organisations- og ledelsesteoretikere. Her er stjernerne med. Det er interessant, men en praktikker vil foretrække, at redskaberne var mere konkrete og til at tage i brug. Det er bogens afgørende svaghed. Den er for svært tilgængelig for dem, der har allermest brug for det. Men for akademiske miljøer, hvor praktisk ledelse er en fjern planet, vil det være en bog, der vil være stor interesse for.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere