Del : SMS
Berlingske Business

Vær ærlig med omtanke når du giver referencer

samtale
ARKIVFOTO. Foto:

Udtalelser om tidligere medarbejdere vil altid være subjektive vurderinger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som leder med personaleansvar er det en del af opgaven at fungere som reference, når tidligere medarbejdere går på jobjagt. Men det kan være en balancegang, når det handler om medarbejdere, som lederen ikke har været udelt tilfreds med.

I sidste uges ledelsesdilemma har Marie, der er vicedirektør i en større organisation, fået en henvendelse fra sin tidligere medarbejder, Kim, der spørger, om han må bruge hende som reference i sin jobsøgning. Marie synes ikke, hun helhjertet kan anbefale Kim til en ny arbejdsgiver. Han opfyldte ikke målene i sin jobbeskrivelse, og Marie havde sit besvær med at få ham til at performe. Derfor er hun i tvivl om, hvorvidt det vil være mest fair at bede Kim om at bruge andre referencer.

Se sidste uges dilemma her

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen anbefaler løsningsforslag nummer tre: At Marie siger ja til at være reference og er ærlig i sin vurdering af Kim. Men han mener, at Marie skal gøre det med omtanke og varsomhed.

- Man må gå ud fra, at Kim er forberedt på, at Marie ikke har været ubetinget tilfreds. Hvis Marie har levet op til sit ansvar som leder, ved Kim godt, hvor han står, siger Flemming Andersen.

gjdrsj

Flemming Andersen forklarer, at man som udgangspunkt kan forholde sig til det rent faktuelle, når man udtaler sig om tidligere medarbejdere. Man kan beskrive stillingen som medarbejderen har bestredet, arbejdsopgaverne og længden på ansættelsen. Alt, hvad man siger derudover, vil være en subjektiv vurdering.

- Selvom Marie ikke var tilfreds med Kim, kan man sagtens forestille sig, at han performer bedre på en anden arbejdsplads med andre rammer, så man skal vægte sine ord med omhu, siger Flemming Andersen.

Regeringen slår til mod stress og mobning - modelfoto

Ledelsesrådgiveren anbefaler derfor Marie at holde tungen lige i munden, hvis hun bliver ringet op:

- Hun skal som udgangspunkt bekræfte de faktuelle forhold og måske også nævne de positive ting, hun kan sige om Kim for at hjælpe ham godt på vej, men hun gør ham en bjørnetjeneste ved at ”oversælge” ham. Hvis hun bliver spurgt, om hun ville ansætte ham igen, må hun svare ærligt og forklare, at han ikke var det bedste match under de givne rammer og i den stilling, han var ansat i hos hende.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere