Del : SMS
Berlingske Business

Væk med indpakningen

ff
En leder bør tænke meget nøje over sin ledelsesstil, og hvordan man i det hele taget skal og kan begå sig på en arbejdsplads, mener Vibeke Skytte, dirketør hos Lederne. Foto:

Der er ikke tid og plads til, at medarbejderne skal gætte sig frem til, hvad ledelsen mener. Derfor skal ledere være autentiske og kommunikere direkte og ærligt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er slut med hjørnekontoret og de store strategimapper til ære for bestyrelsen. Verden er mere dynamisk end nogensinde, og det kræver en udfordrende, analytisk og nysgerrig organisation. Der er ikke plads til fejltagelser, og analysen skal være præcis og afdækkende.

Sådan lød det fra Lars Marcher, direktør i Ambu, som fremstiller medicinsk udstyr til hospitaler og redningstjenester, da han i december var en af de topchefer, der på Finans.dk bidrog til en julekalender om ledelse.

Lockheed Martin

Lars Marcher har tre gode råd til at drive en succesfuld forretning, som, jeg mener, vi alle med fordel kan trække ind i vores ledelse.

Et af rådene er, at vi skal være synlige og autentiske ledere. Der er ikke tid til, at medarbejdere skal gætte sig til, hvad ledelsen mener, og hvad den står for. Tingene skal ikke pakkes ind. Sig, hvad du mener, når du mener det!

Det andet er, at succes også kræver en klar og entydig retning, som kan forstås af alle medarbejdere. Der er ikke tale om ledelse i traditionel forstand, men i stedet om at »lede« efter nye markedsmuligheder og innovative løsninger, »lede« efter huller i konkurrenternes strategi, »lede« efter måder at overgå kundernes forventninger på og »lede« efter, hvordan man sammen som organisation hele tiden kan præstere bedre.

Og så skal man kommunikere direkte og ærligt, så man sammen opbygger en solid tro på projektet. En tro på, at virksomheden i fællesskab kan flytte bjerge.

Leader Business People Giving Speech Conference Concept

Jeg er slet ikke i tvivl om, at synlig og autentisk ledelse er nødvendig både nu og i årene, der kommer. Veluddannede og kompetente medarbejdere er fuldt ud i stand til at tænke selv og kan i høj grad se sammenhænge på tværs af en organisation. Her kan vi som ledere ikke bare udøve ledelse som venstrehåndsarbejde eller uden tanke for, hvad der er virksomhedens kultur eller normer.

Autentisk ledelse handler for mig i høj grad om selvindsigt og integritet. Ledere skal fremstå som »hele« ledere, som medarbejderne følger sig trygge ved, og som kan skabe engagement og motivation – og dermed også bane vejen for den succesfulde forretning, som Lars Marcher nævner.

Autentisk ledelse starter med selvindsigt, og hvis vi ikke har den, er der lang vej til god ledelse. Manglende selvindsigt fører desværre ofte til fiaskoledelse, som kan have fatale følger på sigt.

chef

Når jeg har oplevet ledere, der ikke har haft den fornødne selvindsigt, men alligevel har forsøgt at være autentiske, er de ofte blevet oplevet som en elefant i et glasbur, fordi de enten har været ualmindeligt klodsede i mangel på sociale kompetencer eller har trådt fuldstændigt ved siden af i forsøget på at skabe en afslappet og mere personlig stemning.

Medarbejderne er endt med at blive dybt frustrererede og har på ingen måde været engagerede til sammen med lige præcis denne leder at »lede« efter nye muligheder hverken i forhold til vækst eller excellent service – tværtimod.

vibeke

En leder bør tænke meget nøje over sin ledelsesstil, og hvordan man i det hele taget skal og kan begå sig på en arbejdsplads, men vi må desværre også erkende, at det for nogen måske kan være svært at se egne fejl og mangler. Derfor kan det nogle gange give god mening at vende tingene lidt på hovedet.

Så her kommer mine bud på, hvordan man bliver succesfuld, ikke som en autentisk og retningssættende leder, men derimod som succesfuld fiaskoleder, der hverken har øje for medarbejdere, virksomhed eller kunder:

Tal kun om dig selv. Tal ned til medarbejderne. Vær usynlig. Lyt endelig ikke til dine medarbejdere. Og så behøver du ikke at være social – en lukket dør giver arbejdsro!

teambuilding

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere