Del : SMS
Berlingske Business

Væk med den feminine og familiære ledelsesstil

02BUSPix-Charlotte-Mandrup-.jpg
Charlotte Mandrup opfordrer til mere professionalisme i arbejdslivet. Foto: Michael Drost-Hansen

Den danske ledelsesstil er blevet for omsorgsfuld. Lederne skal ikke spørge, om medarbejderne har haft en god weekend, og vi har ikke noget krav på at få et meningsfuldt arbejdsliv, fremhæver ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup. Hun har netop skrevet ny bog om at blive mere professionel på jobbet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Du skal være en ildsjæl, der brænder for jobbet, og du skal være lidenskabelig. Det er nærmest oplægget til en kærlighedsaffære, når mange danske virksomheder laver jobopslag på Jobzonen. Sprogbrugen i de danske virksomheder er blevet alt for familiær, og det kan ende med at give bagslag for både arbejdsgiverne og ikke mindst lønmodtagerne.

Sådan lyder det fra ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup. Hun er netop nu på banen med en ny bog, der udkommer 9. marts, med titlen »Vær professionel på jobbet – lad følelserne blive hjemme«. Heri hudfletter hun både lønmodtagerne og arbejdsgivernes indstilling til jobbet.

Hun fremhæver, at vi er blevet mobile, globale og veluddannede. Men vi er alligevel endt som en slags moderne slaver, hvor vi hele tiden søger en mening i jobbet, men det er langt fra sikkert, at den er der.

vv

På den måde ender vi med at stille for høje krav. Og det er en af årsagerne til, at mange danskere ender med stress. Det er blevet mere undtagelsen end reglen, at vi bliver syge, mener Charlotte Mandrup.

Hun fremhæver, at det er et stort problem, når tonen i virksomhederne er blevet for for familiær. Det familiære passer ikke sammen med, at medarbejderne risikerer at ryge ud tre måneder efter, hvis økonomien ikke hænger sammen, og virksomheden er nødt til at sætte gang i en sparerunde med afskedigelser.

»Spørgsmålet er, hvad der hører hjemme på arbejdspladsen og hvad der ikke hører hjemme? Vi skal væk fra den feminine og overdrevent omsorgsfulde ledelsesstil. Lederne skal ikke spørge, om den enkelte har haft en god weekend. Der er et magtforhold mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren, der er asymmetrisk. Nogen mener måske, at det i en periode er ligeværdigt, men det kan det aldrig blive i den type virksomheder, vi har i dag. Den enkelte medarbejder kan sige op i morgen, og det kan være et problem for arbejdsgiveren. Men det gør betydeligt mere ondt på den enkelte, hvis vedkommende bliver fyret,« siger Charlotte Mandrup.

Og i forhold til lønmodtagerne fremhæver hun, at alt for mange arbejder ud fra ideen om et smertefrit og lykkeligt arbejdsliv.

leth

Udholdenheden mangler

»Ideen om et meningsfyldt arbejdsliv er ret ny. Den kan arbejdspladserne ikke leve op til, og der er ingen, som har krav på et meningsfyldt arbejdsliv. Problemet er, at vi ikke bryder os om smerte. Det skal være godt hele tiden. Den udholdenhed vores bedsteforældre havde, har vi ikke meget tilbage af. Vi skal have en mere realistisk indstilling til, hvad arbejdslivet har at byde på. Det skal ikke være sjovt hele tiden,« siger Charlotte Mandrup

Selv er hun kendt for at have introduceret mindfulness som et ledelsesredskab i virksomhederne. Mindfulness er en slags meditationstræning. Hun har tidligere fungeret som ledelsesrådgiver i det offentlige og i en række private virksomheder som Lego, PwC og PA Consultning.

vibeke

I de sidste mange år har hun haft egen virksomhed. Hun påpeger, at ledelsesstilen i de danske virksomheder har gennemgået en stor forandring over de seneste 30 til 40 år. Tidligere blev den bygget på stor autoritet og på, at den enkelte gjorde, som der blev sagt.

Den ledelsesform holder bestemt ikke længere og eksisterer hellere ikke på samme måde i dag. Men problemet er, at i mange virksomheder er man gået for meget over i den modsatte grøft.

For blød og for hård er lige skidt

»For meget af den bløde tilgang til ledelse er lige så gal som den patriarkalske. Vi har fået rigtigt meget af det, man kalder den anerkendende ledelse. Men det betyder blot, at vi i bund og grund stadig behandler medarbejderne som børn, der skal passes. Mange medarbejdere har en forventning om daglig anerkendelse. Ellers bliver de bekymrede,« siger Charlotte Mandrup,

»Der skal defineres et nyt rum for ledelse midt i mellem patriark og matriark. Vi er nødt til at finde en balance med distance til hinanden på arbejdspladsen og i den enkeltes relationer til jobbet,« siger Charlotte Mandrup.

vs

Mere kritisk tilgang

Hun fremhæver et par punkter, hvor virksomhederne konkret kan tage fat. Et anderledes og mere professionelt sprog på arbejdspladsen er en vigtig del.

Tilsvarende skal virksomhederne have en mere kritisk tilgang til virksomhedens ansvar for den enkelte medarbejdernes personlige udvikling.

Lockheed Martin

Nogle virksomheder sender deres medarbejdere af sted på latterkurser og lignende, og det er helt ved siden af, mener Charlotte Mandrup.

»Lederne skal ikke drage så meget ansvar for medarbejderne og ikke gøre så meget ud af at motivere dem. I mange virksomheder bliver lederne tyranniseret af lederevalueringer. Det er ikke, fordi lederne ikke skal give feedback. Det skal de, men der er på mange arbejdspladser skabt en forventning om, at det er en ret for den enkelte at få anerkendelse. Det er det ikke, og der er alt for stor risiko for, at det bliver usagligt på den måde,« siger Charlotte Mandrup.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere