Del : SMS
Berlingske Business

Universiteter skaber nyt væksthus

Johan Roos
Johan Roos, rektor på CBS

Finland er gået i front med et nyt, tværvidenskabeligt universitet. I Danmark prøver tre universiteter at gøre kunsten efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Alle europæiske lande kæmper om at nå samme mål: At få bare ét universitet i verdensklasse. Lad os sammenligne Finland og Danmark. Finland investerer nu 4 procent af bruttonationalproduktet i forskning og udvikling. Danmark knap 2 procent. I Finland har man for nylig skabt et nyt tværfagligt superuniversitet, Aalto University, der er flagskibet i en stor universitetsreform. Tre universiteter i hovedstaden Helsinki – Handelshøjskolen, Det Kunstindustrielle Universitet (Designskolen) og Det Tekniske Universitet – lægges sammen og har fået en fælles identitet, strategi, administration og forskermiljø. Aalto University styres som et privat universitet med egen fond.

Det finansielle mål for fonden er at sikre universitetet en samlet sum på 5 mia. kr. ved udgangen af 2010, hvoraf 1,5 mia. er private bidrag og 3,5 mia. fra staten i såkaldte matchmidler. Inden fusionen lød det samlede budget for de tre universiteter på ca. det halve – 2,5 mia. kr. Alt tyder på, at universitetet når det ambitiøse mål ved udgangen af i år; alene i 2009 gav finsk erhvervsliv 750 – 800 mio. kr. i private donationer.

Ideen er at kombinere forskellige videnskaber på nye måder for at skabe nye, erhvervsrettede og innovative uddannelser og forskningsresultater i tæt samarbejde med erhvervslivet. I praksis viser det sig altid vanskeligere at realisere potentialerne, end man først tror. Men ambitionen om at få kreative forskere fra forskellige videnskabelige felter til at arbejde tættere sammen fortjener opbakning.

Den finske regering har da også valgt at give sin fulde økonomiske støtte og erhvervslivet ligeså. Bliver Aalto University en succes, vil Finland have skabt et lokomotiv inden for forskning, undervisning og innovation, der er internationalt konkurrencedygtigt.

Hvad gør vi i Danmark?

Sammen med Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Københavns Universitet (KU) er vi for første gang gået sammen om at etablere et fælles projekt, der skal være et vigtigt fyrtårn for entreprenøraktiviteter i Danmark.

Erhvervs- og Byggestyrelsen under Økonomi- og Erhvervsministeriet ønskede, at projektet "Det Entreprenørielle Universitet’"(DEU) skulle havne hos ét af Danmarks universiteter, men for at udforske potentialerne på tværs af universiteterne har vi i fællesskab med prorektor Anders Bjarklev (DTU) og Thomas Bjørnholm (KU) valgt at søge i fællesskab.

Selv om dette initiativ ikke på nogen måde svarer til en egentlig fusion af tre universiteter, mener jeg, at DEU-initiativet kan blive et første skridt på vejen til et langt stærkere samarbejde mellem os om en central platform i centrum af København. Ikke mindst hvis erhvervslivet og de politiske aktører også bakker op.

De tre universiteter har til sammen halvdelen af alle studerende i Danmark. Vi kan kombinere nogle af de stærkeste og mest innovative forskningsområder i verden, f.eks. inden for sundhedsvidenskab, biotek, entreprenørskab, marketing, innovation samt de tekniske løsninger der skal til. Dette potentiale kan og skal udnyttes bedre.

Så vi er på vej – men der er godt nok langt op til det finske tempo.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 19. november.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere