Del : SMS
Berlingske Business

Unge ledere vil helt til tops

skytte
Vibeke Skytte er direktør i Lederne. Foto:

To ud af tre unge ledere drømmer om at blive topchef. De har både ambitionerne og ideerne – og de ved, at et job som topchef ikke kan klares på en 37 timers arbejdsuge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Senere i livet fulgte endnu flere ambitioner om ledelse, og efter endt uddannelse og et par ansættelser kom det første lederjob i hus. Det var hårdt arbejde, men han havde hele tiden fokus på, at han ville ledelse.

I dag er han i midten af 30erne, og han går benhårdt efter sit næste mål: Han vil være topchef.

Jeg kender ham personligt, og jeg kan roligt sige, at jeg ikke er i tvivl om, at hans ambitioner på sigt nok skal blive indfriet. Han ér en kommende topchef. Han vil det så meget, og han virker umiddelbart til at besidde det, der skal til. Den pågældende var faktisk den første, jeg tænkte på, da jeg læste den nye undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov. Den viser, at ambitionerne om en dag at blive topchef trives i bedste velgående blandt de unge ledere på de danske virksomheder – to ud af tre unge ledere har skrevet »topchef« ind i deres karriereplan.

Øget fokus på nybagte mødre med psykiske problemer

Det er særdeles positivt, at topchef-ambitionerne trives i fuldt flor blandt så mange unge ledere, og jeg er på ingen måde overrasket over den store andel. Det er nemlig også mit indtryk, når jeg møder unge ledere, at virkelig mange af dem har et stort ønske om at bidrage til at udvikle og transformere den virksomhed, de er ansat i. De har ambitiøse mål og store armbevægelser, de fleste på den positive og kompetente måde. Vi kan selvfølgelig ikke komme uden om, at der ind imellem er unge ledere, hvor kompetencerne ikke rækker, og hvor drømmen ikke vil gå i opfyldelse, men det er positivt, at ambitionerne er der, så der er en stor talentmasse at rekruttere kommende topchefer ud fra.

Som topchef skal man besidde en hel del både faglige og personlige kompetencer. Derfor tror jeg også, det er vigtigt, at de unge ledere i deres vej op i hierarkiet bevarer en nysgerrighed for at få stort kendskab til den daglige drift, idet det jo meget ofte er i maskinrummet, de kan tage deres afsæt til udvikling og til at komme videre i karrieren. Det handler om at se mulighederne, og der skal hele tiden tænkes nyt, hvis man skal både skal udvikle sig selv og virksomheden.

Vibeke Skytte, Lederne

Mange af de unge ledere er ambitiøse både på virksomhedens og egne vegne omkring det at være leder, hvilket i min optik også må være en forpligtigelse, og så skal man have flair for at udøve god ledelse. Hvis det udgangspunkt ikke er til stede, kan man sigte alt det, man vil, efter stjernerne, men man rammer kun trætoppene.

Viljen til at investere det, der skal til for at nå toppen, fornemmer jeg, at mange af de unge ledere er klar til og klar over. De ved godt, at et job som topchef ikke klares på en arbejdsuge på 37 timer, og at der derfor også skal både prioriteres og koordineres for at få både et arbejds- og privatliv til at hænge sammen. Jeg oplever de unge ledere som meget fokuserede og til stede i nuet, og så har mange den vidunderlige tilgang, at hver time og indsats, der bliver lagt, er en investering i fremtiden, så det handler om at få det hele til at hænge sammen.

Hvis du er én af de unge ledere der har skrevet topchef i din karriereplan, så er det bare at arbejde videre på drømmen. Det kan være benhårdt, men bestemt ikke umuligt, og husk: Du kan ikke forvente, at tingene bare sker, du skal selv gøre en indsats.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere