Del : SMS
Berlingske Business

Unge gadesælgere udnyttes af anløbne marketingsbureauer

20100809_evb_sælger
Unge sælgere på gågader og banegårde arbejder ofte under kritisable vilkår, mener fagforbund.

Indviklede kontrakter og underbetaling er hverdag for mange af de unge, der repræsenterer ellers velrenomerede firmaer på gader og stræder.

Artiklen fortsætter under annoncen
En lang række firmaer benytter unge gadesælgere til at skabe synlighed om deres produkter i gadebilledet, men de unge arbejder alt for ofte under stærkt kritisable forhold, lyder det fra fagforbundet HK.

De unge er som oftest ansat af marketingsbureauer som ifølge fagforeningen, "udnytter dem, så vandet driver".

Læs også på evb.dk:

Lønforsikring er et hit blandt nordjyske sælgere

Staldpige udnyttet til 3,5 kroner i timen

Erstatning til underbetalt chauffør

Umuligt at tjekke lønnen

HKs afdeling i Østjylland har oplevet en fordobling i antallet af henvendelser fra unge som føler sig snydt. Ofte har de kontrakter, hvori der står, at de ikke har ret til at se de bagvedliggende bilag, når bureauerne udbetaler deres løn, og derved fratages de muligheden for at se, hvad de betales for.

Hyr en polak helt lovligt til 30 kroner i timen

- Det er et problem, fordi de unge er provisionslønnet og fordi, de unge ofte mener at have tjent mere end det, de får udbetalt. Men de kan aldrig bevise det, desuden har mange af dem aldrig set et ansættelsesbevis, ligesom det ofte halter med feriepengene, forklarer Lars Schou, der er faglig konsulent i HK Østjylland, der netop har indgået forlig en sådan sag for et medlem.

Forlig til 70.000 kroner

Her fik en 22-årig mandlig gadesælger fra Århus knap 70.000 kr. Bureauet har dog ikke betalt, så HK har sendt sagen til retslig inddrivelse.

Lars Schou oplever at de uldne metoder mere er reglen end undtagelsen, og han opfordrer virksomheder til at sikre sig, at forholdende er i orden, inden de benytter et markedsføringsbureau.

Mange brodne kar

En af landet største aktører indenfor field marketing, som blandt andet arbejder med direkte gadesalg er AM Sales og Marketing med seks kontorer i Danmark. Det skal understreges, at virksomheden ikke er involveret i den nævnte sag med HK, men direktør Anders Torp genkender dog beskrivelsen af en branche med mange brodne kar.

- Det er meget nemt at starte virksomhed i denne branche, og uden at jeg vil nævne navne, så ved jeg, at der ind imellem opstår virksomheder, som kun eksisterer i seks  til 18 måneder. Cirka den tid, man kan drive virksomhed, hvis man ikke har orden i sine ting, siger han.

Anders Torp understreger, at alle ansatte i AM Sales og Marketing har en ordning, der sikrer en garanteret indtægt samt fuld gennemsigtighed.

- Der er virksomheder, som bevidst udnytter deres ansatte, og det sætter hele branchen i et meget skidt lys. Det er rigtigt ærgeligt, for det er en branche hvor også unge mennesker kan udvikle sig meget, og hvor kunderne får nogle super effektive markedsføringsmetoder, siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere