Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Unge er de bedste for virksomheden

Generationen af 22-29-årige er den dygtigste og mest værdifulde for dansk erhvervsliv. De er blevet

pakket ind i børnehaven, nurset af forældrene og vejledt i uddannelsessystemet. Men de er globale, fleksible, videbegærlige

og krævende.


Det siger Allan Levann, der kalder sig selv en kommercialiseret akademiker.


Han er direktør for

High Performance Institute, der består af sportsfolk, videnskabsfolk og folk fra erhvervslivet. Sammen gør de sig umage

for at nå længere.


- Lytter erhvervslivet ikke til de her unge, så taber I dem - og så taber jeres virksomhed,

lyder budskabet til de danske virksomheder fra Allan Levann.


Han har ved flere lejligheder illustreret industriens hårde

odds for at rekruttere de unge. Han hare nemlig spurgt sin 15-årige datter, om hun kunne tænke sig at arbejde i industrien:


-

Hvad er det? Måske, hvis jeg vidste, hvad det var! Iøvrigt synes jeg, det lyder kedeligt!, var Nana Levanns svar.









Personligt

projekt

Sammen med Mandag Morgen og Cultivator har High Performance Institute lavet en guide til næste generation. En analyse

af fremtidens medarbejdere.


- Det er kun mennesker, der kan skabe værdi. Alt andet er kun redskaber. F.eks IT. Det krav,

de unge stiller, er, at de vil arbejde i en udviklende organisation, hvor alle mennesker, kulturer, værdier og holdninger behandles

forskelligt. De vil vurderes på deres forskellighed, siger Allan Levann og fortsætter:


- De unge ser deres arbejde

som et personligt projekt, hvor de vil udvikles personligt. Arbejdet skal skabe identitet. Der skal være en mening med arbejdet

- og så skal det være sjovt at gå på arbejde.


1.200 unge har været med i analysen og de har nogle

nøgleord for fremtiden: Identitet. Formål. Samvær. Fordybelse. Glæde. Vækst.


- Det, at de satser

på samvær, viser jo, at de ikke er så egoistiske, som de ofte fremstår som. Og det, at de gerne vil fordybe

sig - gør zappergeneration til et forkert begreb - de kræver tid til at gøre sig umage. Men hensyn til vækst

er det ikke kun den økonomiske. De vil personligt være med til at skabe vækst i virksomheden, pointerer Allan Levann.









Fem

misforståelser

Allan Levann slår også fast, at der er fem gængse misforståelser om de unge:


l De

vil ikke tilpasse sig.


- Nej, de er børn af en ny tid og er bærere af nye værdier og kompetencer, siger han.


l

De er en flok zappere.


- Nej, de søger faste udviklingspartnere, siger Allan Levann.


l De vil kun arbejde alene.


-

Nej, de vil være fastansatte iværksættere, projektledere og samarbejde i grupper. De er lidt for kyllinge-agtige

til at være selvstændige iværksættere. Men ansæt dem og klæd dem på til at være en

virksomhed i virksomheden, så har I måske det nye giga-projekt hjemme, mener Allan Levann.


l De kan lokkes med flotte

brands.


- Nej, de går efter indholdet i jobbet - ikke formen. De har fokus på projektet, siger han.


l De kan

forstås som en samlet gruppe.


- Nej, de kan kun forstås som individer med egne holdninger, fastslår Allan Levann.









Personlig

ledelse

Han mener, at projektgenerationen, som han kalder de 22-29-årige, kan deles ind i fire grupper. Den største er

de sociale, der vil have et godt miljø på arbejdspladsen. Den er på 38 pct., mens 29 pct. betegnes som de faglige,

der vil udfordres fagligt. 19 pct. er de uafhængige. Det er dem, der bliver direktører og iværksættere. Mens

14 pct. er jokerne. Det er de vilde, krævende og virkelig dygtige - og de levner ikke virksomhederne meget frirum.


Allan

Devann har nogle råd til virksomhederne - retningslinjer, så virksomheden ved, hvilke virksomheder, de unge synes er attraktive.


-

Man skal satse på, at den enkelte medarbejder udvikles. Man skal dyrke mangfoldigheden i medarbejdergruppen. For det eneste

de unge er bange for er, at der ikke sker noget. De unge kræver også, at indholdet af deres arbejde kommunikeres ærligt,

korrekt og ligefremt. Og så vil de have personlighed i ledelsen, siger Allan Levann.



Bedste generation

Allan Devann

mener, at virksomhederne skal huske på, at det de unge kan - fagligheden - kun fylder 30 pct. Det, der virkelig batter, er personligheden.

Den kan udvikles og opdages.


- Den attraktive virksomhed forstår at dele den viden, der findes i virksomheden. De ældre

lærer de unge. De ældre fungerer som mentorer og lærere, siger Allan Levann, der ikke har noget kritisk at udsætte

på den unge generation.


- Nej, det er den bedste generation, der nogensinde er produceret, til dansk erhvervsliv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen