Del : SMS
Berlingske Business

Ugens Dilemma: Lederen kan ikke være nær ven med medarbejderne

brunch
Du er ny HR-chef i en IT-virksomhed. Inden du blev leder, arbejdede du i den samme virksomhed som HR-konsulent i fire år.

Der kan komme knas i relationerne, når en medarbejder avancerer til chef og skal stå i spidsen for sine tidligere kollegaer. Lederen må indse, at man ikke kan have nære venskaber med medarbejderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som konsulent i IT-virksomhedens HR-afdeling knyttede hun tætte relationer til flere af kollegaerne, og en af dem, Louise, blev hendes bedste veninde. Men nu giver den selvsamme relation problemer. I den seneste udgave af Ugens Dilemma er medarbejderen avanceret til HR-leder, og er altså nu chef for sine tidligere kollegaer, og det skaber usikkerhed og gør det svært for lederen at koncentrere sig om sit arbejde og – men hvad kan hun gøre? Skal hun bede om at blive forflyttet, vente og se tiden an eller noget helt tredje?

”At blive chef er ikke ensbetydende med, at man skal kappe alle personlige relationer til mennesker på arbejdspladsen. Men man skal være varsom med at have relationer, der er så tætte, at de forhindrer en i at gøre sit job ordentligt. Meget tætte relationer gør det vanskeligt at træffe de mest ubehagelige beslutninger, der kan ramme mennesker, man har tætte følelsesmæssige bånd til,” siger ledelsesrådgiver Rikke Andreasen fra Lederne.

Lederen synes især, at det er vanskeligt at sætte en fingere på eller kritisere Louise og de øvrige medarbejdere. Samtidig føler hun også, at det er svært at træffe upopulære beslutninger. Samtidig har en stort ønske om at bevare relationen til de nu tidligere kollegaer. Men ifølge Rikke Andreasen må lederen erkende, at hun ikke kan have den samme relation til Louise og de andre.

”Selv for mere erfarne ledere er et meget nært venskab med en medarbejder man har den direkte ledelse af ikke hensigtsmæssigt. Det kan sammenlignes med at være chef for sin ægtefælle,” forklarer Rikke Andreasen og uddyber:

”Derfor anbefaler jeg løsning 2 på dilemmaet, hvor HR-chefen afstår fra at have nære private venskaber med sine egne medarbejdere. Jeg mener dog ikke, at det er noget, hun bør indkalde til orienteringsmøde om, hun bør i stedet tage en snak med sin veninde Louise under fire øjne.”

”Med tiden og erfaringen må HR-chefen finde niveauet for, hvor meget hun kan engagere sig i sociale relationer til medarbejderne generelt,” siger Rikke Andreasen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere