Del : SMS
Berlingske Business

Ugens bedste Business-gossip

Kjeld Johannesen
Overskrift
Kjeld Johannesen, direktør for Danish Crown. Foto:
Allan Søgaard Larsen
Overskrift
Allan Søgaard Larsen, direktør i Falck Foto:
Intern Revision: Udbyttesvindel i Skat kan være større
Overskrift
Direktør Jesper Rønnow Simonsen gennemgår den aktuelle status for SKAT på et pressemøde i SKAT fredag d. 25. september 2015- - Se RB 26/9 2015 13.49. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2015) Foto:
Karsten Dybvad
Overskrift
Karsten Dybvad, direktør for Dansk Industri (DI). Foto:

Her er ugens op- og nedture.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ugens opture

Svinebaronen takker af

Med 27 år på bogen takker Mr. Danish Crown, Kjeld Johannesen, nu af fra posten som øverste chef i den enorme kødkoncern.

De sidste år var man begyndt at hviske i hjørnerne om, at Kjeld Johannesen af naturlige grunde snart skulle erstattes.

Jobbet i Danish Crown har i den forbindelse været omtalt som et af de mest interessante i dansk erhvervsliv – i hvert fald når man ser på størrelsen af den store milliardkoncern, som Danisch Crown har udviklet sig til.

Kjeld Johannesen er om nogen manden, der har skabt Danish Crown. Han har fået samlet en branche – lidt ligesom man gjorde i MD Foods/Arla – så de danske svineproducenter i dag er stærke og har et stort internationalt selskab som motor for branchen.

Og så kan man sige, at alt handler om volumen og for lidt om kvalitet i svinebranchen. Men størrelse tæller altså, når man skal overleve, og det har Kjeld Johannesen erkendt for længe siden.

Kjeld Johannesen

Gyldne blå blink

Som juniorredaktør er dét at være misundelig på Gossip-chefredaktør Hansen en evig tilbagevendende del af hverdagen. Misundelse over hans firmabil. Hans løn og hans options- og warrant-ordning. Han bliver simpelthen forgyldt på alle måder.

Mon ikke visse i lille Danmark også er misundelige over den økonomiske gevinst, som Falck-direktør Allan Søgaard Larsen står tilbage med. Han omtales som en af Danmarks rigeste direktører – angiveligt med aktier for omkring 500 mio. kr. – og det er en formue, som blev skabt med et første køb af aktier for omkring fem millioner kroner i 2004.

Siden er Falck vokset og vokset under Allan Søgaards ledelse, og med væksten er også fulgt vokseværk i værdien af hans aktier og warrants. Det hører med, at han og kollega Morten Pedersen siden har investeret yderligere store beløb i at købe flere aktier i Falck. Men bundlinjen er, at Søgaard og Pedersen er blevet forgyldt af de blå blink.

01BUSAllan-Soegaard-Larse.jpg

Skattechef med mange liv

Ja, jeg ved godt, at det var i sidste uge, at Skat-chef Jesper Rønnow overlevede i sit job.

Men netop dét, altså at Jesper Rønnow faktisk overleve den udrensning af ledere, som Skat nu er blevet udsat for, er grunden til, at han nu skal fejres som en vinder.

Nu kan sejre jo også være sur-søde – således også her. At han overlevede, overraskede mange, inklusive den lille redaktion her på Gossip. Men det viser, at Jesper Rønnow er i stand til at forklare sig. At han har været i stand til opstille en plan, som man nu må formode, at han kun har et forsøg til at blive succesfuld med.

Det bliver en tur op ad bakke for Jesper Rønnow. Han er manden, der skal skabe nye strukturer i Skat. Og så skal han genskabe tilliden til Skat i befolkningen. Det sidste bliver uhyre vanskeligt – nogle vil mene umuligt. Men Rønnow står med hånden på kogepladen og kan kun overraske positivt.

29BUSJens-Broechner.jpg

Ugens nedture

Fin pris blev til øv-sag

En forholdsvis lille sag risikerer at ende på DI-topchefen Karsten Dybvads bord og derfra vokse sig stor og problematisk. Det handler om en patentsagsstrid mellem to af DIs medlemmer, GN Resound og ærkerivalen Oticon. Det er ikke usædvanligt, at to konkurrerende virksomheder kommer op at toppes. DI bliver dog nu meget direkte hvirvlet ind i sagen, fordi DI har suspenderet en prestigefuld pris, Produktprisen, som blev tildelt GN Store Nord på DIs årsmøde i 2014. DI er tilknappet om sagen og nøjes med på DI-hjemmesiden at henvise til en midlertidig retsafgørelse som baggrund for at tage prisen tilbage fra GN.

Og vupti, så har vi balladen. Netop GN Resound og Oticon er i forvejen ikke de bedste venner, slagsmålet om prisen udstiller denne kamp, givetvis med mange underliggende dagsordener. Gad vide, om DI har tænkt tingene helt igennem, inden DI tog stilling. Der er i hvert fald uro i medlemskredsen.

Anders Hedegaard

Postmand Per går amok

Kan du huske Postmand Per, det røde postbud, som cyklede rundt med breve og småpakker? Nå, ikke? I så fald er det ikke så sært. Den rare postmand er (næsten) forsvundet fra gadebilledet, forvist til de evige postmarker af den digitale post. Så grelt står det faktisk til med postforretningen i Danmark, at der nu er varslet gigantiske portoforhøjelser. For visse forsendelser, de såkaldte A-breve, stiger prisen pr. brev fra ti til 19 kr. – en 90 procents stigning.

Man skal ikke mange år tilbage, før en portoforhøjelse på 25 øre fik mediemøllen til at gå i selvsving med kritik af Post Danmark. Nu hedder det PostNord, og ingen løfter et øjenbryn over en portoforhøjelse på 90 procent. Henning Christensen, chef for PostNord Danmark, forsøger da også i bedste spin-stil at bagatellisere forhøjelsen. Herregud, det er jo kun tre kroner om måneden pr. husstand, lyder det således fra det tidligere postvæsen. Nå ja, og så tilbage til virkeligheden.

postbud

Probana på krigsstien

Peter Sonne Joensen er enten en modig mand – eller en meget presset mand. Fornyet blæst omkring konsulent- og kursusudbyderen Probana, som Sonne Joensen står bag, har skabt så meget vrede hos nogle af de store kunder som Novo Nordisk, Novozymes og Siemens, at Probana-manden har valgt en strategi med at gå efter struben på sine nu tidligere kunder.

Det fyger med stærke beskyldninger om gensidige løgne. De nu tidligere kunder er mildt sagt godt gale i skralden over, at Probana – ifølge disse kunder – aggressivt og uden forudgående aftale med virksomheden går efter disse selskabers medarbejdere som kunder i Probana-butikken. Peter Sonne Joensen på sin side afviser alt.

Probana er en privat kursusudbyder, som må formodes at skulle leve af sit gode ry og rygte. Det synes at være lidt op ad bakke for tiden. Under alle omstændigheder er det en ganske alternativ form for markedsføring fra Sonne Joensens side.

pix-bosse

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere