Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Udfordring i disciplin og struktur

Undervisning i bl.a. organisationsteori, finansiering og ledelse har de sidste to år fyldt meget i 35-årige Dorte Kraks

liv.



Hun er en af 35 erhvervsledere, der på lørdag iført akademisk hat og kåbe får overrækt

eksamensbeviset som afslutning på deres Executive MBA-uddannelse ved Handelshøjskolen i København. En 2-årig

international lederuddannelse for primært nuværende eller kommende topledere.



Til daglig er Dorte Krak vice administrerende

direktør i Arp-Hansen Hotel Group, der består af otte privatejede hoteller i det centrale København og Gentofte

med tilsammen godt 250 ansatte.



Som mange andre lederstillinger kræver jobbet mere end de 37 timer om ugen, som hovedparten

af danskerne er vant til. Og samtidig har Dorte Krak brugt mellem 25 og 30 timer om ugen på sin MBA-uddannelse med undervisning hver

fredag eftermiddag og lørdag.



- Det har været en udfordring i disciplin og struktur. Hvis du ikke er til selvdisciplin,

struktur og prioritering i din hverdag, klarer du ikke denne uddannelse, konstaterer Dorte Krak.

Ingen børn

Hun har

ingen mand og børn, og de sociale aktiviteter uden for arbejdet har været skåret ned til et minimum i løbet

af uddannelsen. For når der skal bruges mellem to og fem timer hver dag efter arbejde på læsning, er der ikke meget

tid tilbage.



Derfor indrømmer hun også, at hun nok havde tænkt sig om en ekstra gang og helt sikkert prioriteret

anderledes, hvis hun havde haft en familie at tænke på.



- Jeg havde ikke lagt de samme kræfter i uddannelsen,

for du skal også være et helt menneske og få det hele til at gå op i en højere enhed, siger Dorte Krak.



Hun

understreger dog, at godt en trediedel af hendes medstuderende har børn, og mange af dem sidder i stillinger på niveau

med hendes egen.



- Det er kun den enkelte, som kan lægge det niveau, den pågældende selv synes er rigtigt,

forklarer hun.



Alligevel tror hun ikke, at hun havde fået det samme ud af det, hvis hun havde haft børn.



-

Jeg har brugt meget energi på uddannelsen, og det tror jeg også, min arbejdsplads føler, den har fået noget

ud af, siger hun.



Dorte Krak fik sit første lederjob som 26-årig, da hun blev direktør for et af hotellerne

i Arp-Hansen Hotel Group. Siden har hun udfyldt samme stilling på yderligere to hoteller i gruppen, indtil hun i november 1999 blev

udnævnt til overordnet driftsansvarlig direktør for samtlige hoteller og siden vice administrerende direktør i

oktober sidste år.



Et job som kræver, at hun til daglig er den nærmeste sparringspartner for den administrerende

direktør, Henning Arp-Hansen. Derfor opdagede hun også, at hun manglede en opdatering af hendes 12 år gamle cand.merc.-uddannelse.



-

MBA-uddannelsen tager udgangspunkt i en række praktiske problemstillinger i modsætning til cand.merc.-uddannelsen, som

jeg husker den. Dengang havde jeg ikke den erhvervserfaring, jeg har i dag, og nu har jeg bedre kunnet relatere teori til min hverdag.

Det har været betydeligt nemmere at suge det ud af teorien, som jeg skal bruge, forklarer Dorte Krak.



Hun føler

derfor, at hun har fået opdateret sin viden både på den teoretiske og erhvervspraktiske side. Specielt set i lyset

af, at de 35 studerende repræsenterer mere end 20 forskellige brancher fra banker til velgørende organisationer.



-

Det interessante er, at man på tværs af brancherne har nogle af de samme problemstillinger og på denne måde

kan dele viden. Selvom man har et forskelligt udgangspunkt, kan du drage nytte af, hvordan du løser problemerne i andre sammenhænge,

siger Dorte Krak.

Intet skrivebordsprojekt

Hele MBA-uddannelsen er bygget op omkring de studerendes egen virksomhed og de

problemstillinger, der kan opstå i den. Alle opgaver er således skrevet med udgangspunkt i Arp-Hansen Hotel Group for

Dorte Kraks vedkommende. Derfor er tæt kontakt til ens virksomhed i løbet af uddannelsen vigtig. Blandt andet let adgang

til information.



- Jo mere kontakt, du har med din virksomhed, desto bedre. Du kan ikke bare sætte dig over og skrive og

så få noget godt ud af det. Det er jo ikke noget skrivebordsprojekt, understreger Dorte Krak.



Hun ser det derfor

også som en fordel, at hun arbejder i en mellemstor virksomhed med en flad ledelse, der direkte har opfordret hende til at gå i

gang med uddannelsen.



- Så har du jo også muligheden for at blive hørt, siger Dorte Krak.

Helikopter-view

I

og med at Dorte Krak i kraft af sin stilling i Arp-Hansen Hotel Group får mere ansvar og flere hverv overdraget fra den administrerende direktør,

er hun nødt til at skabe sig den fornødne respekt hos medarbejderne.



For hun besidder ikke den samme autoritet

og viden som hotelgruppens direktør, der er født ind i virksomheden og har siddet i sin stol i 25 år.



- For

at medarbejderne skal have respekt for mig, skal de ikke kunne løbe om hjørner med mig fagligt og menneskeligt. Udover

at kunne lægge nogle tal sammen og komme med gode ideer skal jeg også være en mental sparringspartner til dem.



-

Give dem input på forskellige niveauer. Og her føler jeg, at MBA''en har opdateret mig på de forskellige fagdiscipliner.

Jeg har fået et helikopter-view, hvor jeg løftes op og kan se, hvordan de forskellige faggrupper spiller sammen, og hvordan

sammenhængene er. Herved drager man også hurtigere sine konklusioner og går mere direkte efter målet, konstaterer

Dorte Krak.



Hun er dog godt klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen, fordi hun nu kan skrive MBA på sit visitkort.



-

Succes i erhvervslivet kan du ikke læse dig til, siger Dorte Krak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen