Del : SMS

Uddannelse må ikke spares væk

pix-udd
Foto:

Det er uhyre vigtigt, at ledere løbende uddanner sig – uanset tidspres og krisetider. Optimalt sker det i arbejdstiden, men i nogle tilfælde må de acceptere videreuddannelse i fritiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Krisen på arbejdsmarkedet har gjort, at rigtig mange ledere har løbet ekstra stærkt de seneste år, når der både har skullet være plads til en fuldt booket arbejdsdag, fokus på faglig og personlig udvikling og de aktiviteter, der foregår i privat regi. Det er den famøse work-life-balance, der været på en hård prøve for mange.

Jeg kan høre det, når jeg møder og taler med mange af Ledernes medlemmer. De er ambitiøse ledere og vil gerne det hele – men de giver udtryk for, at det er svært at få enderne til at nå sammen, når det handler om tid til efteruddannelse. Vi vidste det godt, men nu er det også dokumenteret i en helt ny work-life-balance-undersøgelse fra Lederne.

Vi har bl.a. spurgt, om ledernes eventuelle efteruddannelsesaktiviteter foregår i arbejdstiden. Det gør det for 41 procents vedkommende, 44 procent svarer »til dels«, mens 15 procent svarer »nej«. Med andre ord: Næsten hver sjette efteruddanner sig i fritiden. Der er endvidere spurgt til, hvilke arbejdsvilkår lederne ser forbedret, og her svarer 13 procent, at de ville ønske, at efteruddannelse foregår i arbejdstiden.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg er meget glad for at kunne konstatere, at ledere vil efteruddanne sig og særligt, at de også er villige til at bruge deres fritid. Det er et must, og jeg kan ikke sige det nok, at hvis man skal være fagligt dygtig inden for faget ledelse og opnå gode resultater, er uddannelse særdeles vigtigt.

I dag er der en udpræget opfattelse af, at uddannelse er et helt centralt bidrag til den faglige og personlige udvikling som leder. Lederuddannelse er med til at gøre lederne mere bevidste om styrker, svagheder, udviklingspotentialer og talenter. Desuden kan lederuddannelse være med til at øge ledernes markedsværdi, ligesom det kan være med til at give adgang til et nyt netværk, som kan blive vigtigt fremover.

Det er ikke min opfattelse, at virksomheder fra centralt hold nedprioriterer lederuddannelse, men ind imellem er det også lederens eget valg, at efteruddannelse helt eller delvist fravælges. Jeg hører ofte, at lederne mener, at det ikke kan lade sig gøre, fordi de simpelthen ikke har den fornødne tid, og så er de hurtige til at argumentere for, at det også er vigtigere, at medarbejderne kommer på efteruddannelse.

I disse tilfælde mener jeg, at det er en opgave for virksomhedens øverste ledelse at prioritere og synliggøre, at uddannelse er vigtigt for både ledere og medarbejdere, ligesom de bør have fokus på work-life-balance og derfor – i det omfang, det kan lade sig gøre – aftale uddannelse i arbejdstiden. Når det er sagt, vil jeg tilføje, at man ikke helt kan undgå, at efteruddannelse også foregår i fritiden.
 
Mange ledere tager f.eks. længerevarende efteruddannelsesforløb, hvor moduler også finder sted uden for normal arbejdstid, dvs. i fritiden. Ofte er disse uddannelser i den dyre ende af skalaen, og her bidrager både arbejdsgiver og leder til finansieringen, f.eks. ved at lederen får betalt uddannelsen mod til gengæld selv at brug ferie og fritid til undervisning. Og da netop uddannelse kan øge ens markedsværdi, finder mange ledere den form for aftaler attraktive.

På den måde kan man vel også sige, at lederen er loyal overfor sit job som leder og dermed virksomheden, men samtidig overfor sig selv og sin egen fortsatte udvikling. Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er et dilemma for rigtig mange ledere, som er meget ambitiøse og gerne vil det hele.

Der er travlhed på ledelseskontorerne og i privatlivet, og alt handler om prioritering. Men det er vigtigt, at man som leder – og som medarbejder – i denne prioritering ikke vælger uddannelse fra, også selv om omkostningen kan være, at den til tider kan foregå udenfor normal arbejdstid. Dernæst må jeg så tro på, at den enkelte leder bedst ved, hvordan hun skal prioritere på alle fronter.

Hun er leder, og alene qua den funktion er hun uden tvivl rigtig god til at vurdere, om uddannelsen skal finde sted i eller udenfor arbejdstiden med de fordele og ulemper, det nu engang indebærer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere