Del : SMS
Berlingske Business

Træd i karakter som leder - og undgå konflikter

pix-chef
Foto:

I nogle situationer må virksomheden tage særlige hensyn til enkelte medarbejdere. Det er dog vigtigt, at lederen både viser og siger, at det er ok med særbehandling – ellers kan der nemt opstå misundelse og dårlig stemning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun bliver ikke længere inviteret med op til frokost, og kollegaerne er begyndt at komme med stikpiller og kommentarer. I den seneste udgave af Ugens Dilemma, som foregår i kundeserviceafdelingen i en bank, er medarbejderen Johanne kommet i bad standing. Dette skyldes, at hun 1-2 gange om ugen møder senere, da hun skal aflevere sin søn i vuggestuen. De øvrige medarbejdere har ikke børn, så det er kun Johanne, der – efter aftale med lederen - af og til kommer senere.

”Der kan være mange situationer, hvor virksomhederne må tage særlige hensyn og give plads til forskellighed for at kunne tiltrække og fastholde kompetente medarbejdere. Dette kan dog imidlertid både misundelse, konflikter og myter. Derfor bør lederen informere alle, når en af medarbejdere får en særlig aftale,” siger ledelsesrådgiver Heidi Linderod fra Lederne.

I den konkrete situation i banken har lederen dog allerede informeret om sagen på et afdelingsmøde - alligevel er der konflikter.

”Noget kunne tyde på, at lederen ikke har været tydelig nok i sin kommunikation. Medarbejderne må ikke være i tvivl om, hvad holdningen er i virksomheden, og dette er lederens ansvar. Lederen skal vise, at han eller hun står på mål for, at det er i orden at tage hensyn til medarbejdernes særlige behov. Det handler med andre ord om, at lederen skal træde i karakter,” påpeger Heidi Linderod, der til daglig rådgiver om ledelsesmæssige problemstillinger.

Det er især kollegaen Signe, der stikker til Johanne. Hun gør dette, selv om Johanne har forklaret hende, at ordningen er efter aftale med lederen. Alligevel mener Heidi Linderod ikke, at det nu er og her er den klogeste løsning at give Signe en påtale.

”Det er klart, at Signe læner sig kraftigt op ad en irettesættelse. Men i første omgang har lederen en vigtig kommunikationsopgave, da det jo åbenbart ikke står lysende klart for medarbejderne, hvad der er kutyme med hensyn til særaftaler,” siger Heidi Linderod. Hun anbefaler derfor løsning 4, hvor lederen tager sagen op på et nyt møde for hele afdelingen.

”Lederen af kundeserviceafdelingen må én gang for alle forklare, at medarbejderne befinder sig på en arbejdsplads, hvor man tager hensyn til de enkeltes behov. Samtidig kan det være nødvendigt at pointere, at det er helt uacceptabelt, at der er konflikter og bøvl på grund af Johannes særordning. Det kan også være en mulighed for lederen at slå fast, at det frem over kan få konsekvenser, hvis medarbejderne skaber konflikter på grund af forskellige særaftaler.”

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere