Del : SMS
Berlingske Business

Topledere siger nej til kvindekvoter

bestyrelse

Ellers tak. Danske topchefer siger »ja tak« til kvinder i topledelsen, men afviser bastant politisk bestemte kvoter for, hvor mange kvinder, der skal være i bestyrelsen

Artiklen fortsætter under annoncen

Politiske overvejelser om at påtvinge erhvervslivet kvoter for hvor mange kvinder, der skal sidde i bestyrelsen, sådan som det er sket i Norge, har absolut ingen opbakning blandt danske topchefer. Kvinder vil de gerne have, men de skal ikke påduttes virksomhederne i form af kvotering.

Sådan er den bastante holdning blandt danske topchefer. Det viser svar fra 230 topchefer i en rundspørge fra Berlingske Research. Her siger 83 pct. af topcheferne klart »nej« til at indføre kvindekvoter for bestyrelserne.

Rundspørgen fandt sted kort efter, at Carlsberg havde meldt ud, at bryggerigiganten fra 2015 vil have en kvindeandel på mindst 40 pct. i sin bestyrelse. Siden har politikere i både Danmark og EU rørt på sig og bebudet udspil på området senere i år.

Antallet af kvinder i danske topbestyrelser falder

Men ifølge topcheferne er kvotering ikke kun upassende indblanding i virksomhedernes ønske om at rekruttere de bedst egnede. Man gør også kvinderne en bjørnetjeneste ved at kvotere.

»Jeg ville selv meget nødig ind på en kvote. Jeg synes, man kommer ind på et devalueret mandat, hvis man kommer ind på en kvote,« siger Carsten Toft Boesen, adm. direktør for den rådgivende ingeniørforretning Niras.

Samme synspunkt har Lars Marcher, adm. direktør for medicovirksomheden Ambu, og som Niras-direktøren siger han nej til kvoter.

»Den bedste og mest kvalificerede skal have jobbet. Hvis jeg var i kvindernes situation, ville jeg føle mig trådt over tæerne over at blive valgt ind på nogle præmisser, som i princippet ikke er et førstevalg, men et næstevalg, fordi der nu var sådan en kvote,« siger Lars Marcher.

Kvinder er mindre konfliktsky

Mens topcheferne afviser kvindekvoter, vil de til gengæld gerne have kvinder. Et flertal på 46 pct. af de adspurgte topchefer mener, at kvinder i bestyrelser og ledelser tilfører særlige kompetencer til virksomheden. Det synspunkt deler Niras’ topchef.

»Kvinder er bedre til at åbne debatten og sikre, at alle bliver hørt. Kvinder er også bedre til at operere og diskutere der, hvor der er betydelig usikkerhed. De er mindre konfliktsky end mænd og er heller ikke bange for at blotte egen usikkerhed og sige noget »dumt«. Det sikrer, at man kommer godt rundt om problemstillingerne. Ofte er det jo sådan, at hvis én er usikker på noget, så er mange andre det også,« siger Carsten Toft Boesen, der er sikker på, at tiden arbejder for kvinderne, og at det kun er et spørgsmål om tid, før kvinder er godt repræsenteret i bestyrelser og direktioner.

Flere kvinder får bedre løn end deres mænd

Lars Marcher tror ikke på særlige kvindelige kompetencer, men mener, at man som virksomhed kan gøre noget for at skubbe til den udvikling, som under alle omstændigheder vil sende flere kvinder til tops. Blandt andet ved, at man som ledelse skal være bevidst om mulige årsager til lav kvinderepræsentation i topppen.

»Men det handler også om at få aflivet nogle myter. Blandt andet at kvinder bidrager med noget særligt, og at kvinder ikke vil gå hele vejen. Det er jo heller ikke alle mænd, der vil være topchefer,« siger Lars Marcher.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere