Del : SMS
Berlingske Business

Topledelserne ryddes for kvinder

26BUS6646870.jpg
Det står grelt til med kønsfordelingen i erhvervslivets top.

90 ud af 95 direktionsmedlemmer i 25 af landets største virksomhede­r er mænd, viser en ny optælling. Virksomhederne efterspørge­r det ikke tilstrækkeligt, lyder en forklaring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ser mørkt ud – som i mørkeblå jakkesæt – på de danske direktionsgange. Efter koncern­direktør Lise Kingos exit fra Novo Nordisks direktion sent mandag aften er 90 ud af 95 direktionsmedlemmer i 25 af landets største og mest fremtrædende virksomheder mænd. Kun fem er kvinder og det vel at mærke, hvis man tæller Legos kommende koncerndirektør med ansvar for Marketing, Julia Goldin, med.

Det viser en opgørelse, som Berlingske Research har foretaget.

Udover Lise Kingo er en anden markant kvindelig profil i toppen af dansk erhvervsliv stoppet inden for det seneste års tid, nemlig Coloplasts CFO Lene Skole, som i dag er direktør i Lundbeckfonden.

Udover Legos nye marketingchef er kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv efter Lise Kingos afgang Marianne Wiinholt, økonomidirektør i DONG, Pernille Erenbjerg, koncernfinansdirektør og Miriam Igelsø Hvidt, koncerndirektør, HR & stakeholder relations, hos TDC, og endelig Marika Fredriksson, executive vice president & CFO hos Vestas.

 Jens Chr. Hansen, erhvervskommentator.

»Én af årsagerne til, at det går så langsomt med at få flere kvinder repræsenteret i toppen af erhvervslivet, kan være, at der simpelthen ikke er samme efterspørgsel efter dem, som der eksempelvis er inden for politik. Man handler ikke i en bestemt forretning, fordi topchefen er kvinde, mens det måske godt kan betyde noget for, hvor man sætter sit kryds ved et valg. Det kan også forklare, hvorfor vi typisk ser flere kvinder i top­stillinger, der kræver en større grad af udad­vendthed,« siger Bøje Larsen, adjungeret professor i ledelse og organisation ved CBS.

Hos Novo Nordisk erkender topchef Lars Rebien Sørensen, at han har et forklaringsproblem, når det gælder kvinder i den øverste top af selskabet.

»Det er brandærgerligt. Lise Kingo har jo også internt i virksomheden været en rollemodel for andre kvinder. Jeg kan ikke gøre andet end at indrømme, at det er et tilbage­skridt i ambitionen om mere diversitet, men det ændrer ikke på vores ambition om, at vi skal have flere kvinder og flere ikke-danskere i topledelsen,« siger Lars Rebien Sørensen.

Lars rebien

»Men når jeg står over for at skulle foretage ændringer i ledelsesstrukturen, er jeg nødt til at træffe de rigtige beslutninger. Her kan jeg ikke tage hensyn til køn. Nu får jeg lidt ekstraarbejde på den konto, for det bliver jo sværere for mig med overbevisning i stemmen at sige til omverdenen og internt i Novo Nordisk, at kvinder kan komme helt til tops i Novo Nordisk. Men jeg må jo finde en måde at overbevise folk om, at det er muligt,« siger Lars Rebien Sørensen.

Lise Kingo, der gennem de seneste 12 år, har været én af de mest fremtrædende kvinder i toppen af dansk erhvervsliv og har fungeret som et forbillede, mener ikke, at hun kunne have gjort det meget anderledes, når det handler om at få flere kvinder i topledelsen.

»Jeg har i hvert fald gjort mit bedste. Jeg har været meget optaget af at drive hele diversitetsagendaen i Novo Nordisk med særlig fokus på at få flere kvinder og flere ikke-danskere i topledelsen. Og jeg ved, at der stadig er nogle rigtigt gode forbilleder tilbage i Novo Nordisk i ledelseslaget under topledelsen,« siger Lise Kingo.

Vibeke Skytte

»Men når man står i situationen, og der bliver foretaget ændringer i ledelsesstrukturen, så træffer man de beslutninger, man skal. Sådan er det at arbejde på direktions­niveau,« siger Lise Kingo.

Ifølge Bøje Larsen kan man dog diskutere, om det er en fordel at få flere kvindelige topledere i dansk erhvervsliv.

»Der er jo et argument om, at virksomhederne går glip af talenter. Men vi ved eksempelvis ikke, om det vil føre til, at der bliver født for få børn, hvis så mange flere kvinder skal ansættes i direktionsstillinger,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere