Del : SMS
Berlingske Business

Topkvinder presses ind i fastlåste roller

pix-topkvinde

Kvindelige chefer ender ofte i bås som jernkvinde, mor, forfører eller kæledyr. Danske topkvinder ser overvejende sig selv som jernkvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Er du som kvindelig chef ledelsens pigede kæledyr, eller gør du brug af forførerens flirtende fif? Eller spiller du snarere rollen som omsorgsfuld moder - eller som frygtet jernkvinde? Ifølge britisk forsker presses kvindelige ledere i mandsdominerede organisationer tit ind i en af de fire roller.

600.000 talte ord på 14 ledelses-møder i syv store virksomheder er grundlaget for professor Judith Baxters 18 måneder lange forskningsprojekt, som har vakt stor opmærksomhed i England.

Hun er nemlig nået frem til, at kvindelige ledere i mandsdominerede organisationer ofte presses ind i arketypiske roller. "Jeg ser ingen grund til, at mine forskningsresultater ikke skulle gælde i andre europæiske lande som Danmark," siger hun.

Kvindelige ledere, som Berlingske har talt med, genkender da også rollerne. Flere danske chefer ser sig selv som jernkvinde. "Jeg er kriger mere end kristen," siger adm. direktør for Gentofte Hospital, Eva Zeuthen Bentsen, som ikke tror på forfører-rollen: "Hvem skal man forføre, når man sidder på toppen," spørger hun.

Ifølge Judith Baxter er forførerens rolle sårbar, fordi hun opfattes som en person, der bruger sin seksualitet til at nå frem. Ikke desto mindre kender LD's topchef Dorrit Vanglo udmærket typen: "Ind imellem møder jeg kvinder, der flirter helt vildt. Det er noget anstrengende, og jeg tænker tit - hold nu op, vi holder jo møde af en saglig årsag," siger hun.

Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen har flere gange oplevet at blive presset af mænd til at spille forfører eller kæledyr:

"Engang var der en minister, der klappede mig i måsen med en kunstbog. Så var der dengang, jeg var blevet medlem af Etisk Råd, og en af mændene bad mig gå ud og hente kaffe," husker fremtidsforskeren, som sammenligner mandsdominerede ledelser med en abegrotte, hvor kvinderne ofte får frække tilbud.

"Bag den nydelige facade foregår der de vildeste ting," siger hun.

LÆS MERE I BUSINESS SØNDAG

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere