Del : SMS
Berlingske Business

Topkvinder i fastlåste roller

Tegning
N/A

Er du ledelsens kæledyr, eller gør du brug af forførerens fif? Eller spiller du snarere rollen som mor – eller som jernkvinde? Ifølge britisk forsker presses kvindelige ledere i mandsdominerede organisationer ind i en af de fire roller. Flere danske kvindelige ledere, som Business Søndag har talt med, opfatter sig selv som jernkvinder. Kun en enkelt har oplevet at blive sat i bås som forfører.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engang var der en minister, der klappede mig i måsen med en kunstbog. Så var der dengang, jeg var blevet medlem af Etisk Råd, og en af mændene bad mig gå ud og hente kaffe. Og engang kom jeg ind i en bestyrelse fyldt med gamle mænd, og det første, de sagde, var: »Nej, hvor er det dejligt, at der kommer en kvinde, for vi ved jo ingenting om farver!«

Det er Anne Skare Nielsen, indehaver af fremtidsforskerfirmaet FutureNavigator, der øser af sine erfaringer som kvindelig leder i en mandeverden.

Den britiske sprogforsker, professor Judith Baxter fra Aston University i Birmingham har fulgt 14 ledere på højt niveau – syv kvinder og syv mænd – og overværet og analyseret en stribe ledelsesmøder i store engelske virksomheder. Målet var at efterprøve en amerikansk kollegas forskning fra 1970erne, som viste, at kvindelige ledere blev presset ind i fire fælder eller stereotyper: Rollen som forfører, som kæledyr, som mor eller som jernkvinde.

Baxter forestillede sig, at tingene havde rykket sig gennem de forløbne 30 år – men nej! Kvindelige chefer risikerer stadig at ende i en af de fire gammelkendte roller, viser hendes nye undersøgelse, som har været citeret vidt og bredt i britisk presse.

Der er dog sket en vis udvikling siden 1970erne, understreger Judith Baxter.

»Kvindelige ledere kan blive fanget i de traditionelle roller, hvis de ikke har mulighed for at tale og opføre sig på de mange forskellige måder, som mænd kan. Men kvinderne kan også bruge rollerne som ledelses-strategier i mandsdominerede ledelses-teams,« siger hun til Berlingske og peger på, at kvindelige ledere i organisationer, hvor der er lige mange mænd og kvinder i ledelsen, har et bredere spektrum af ledelsesroller at spille.

»En effektiv leder er autoritativ, selvsikker, konkurrenceminded, fokuseret på opgaven, målrettet og målbevidst. Kvindelige ledere passer sjældent til denne stereotyp og opfattes af mænd som anderledes,« siger Judith Bax-ter.

Ifølge den britiske forsker opfattes jernkvinden som viril, selvsikker og konkurrenceminded, men også som skræmmende og skrap. Moderen er omsorgsfuld og varm og blottet for seksualitet. Kæledyret er piget og fungerer som ledergruppens maskot, mens forføreren spiller på sin seksualitet for at opnå indflydelse og komme frem i organisationen.

Mere kriger end kristen

Judith Baxter ser ingen grund til, at hendes resultater ikke skulle gælde i andre europæiske lande som Danmark, og Berlingske har spurgt en række danske kvindelige ledere, hvilke roller de spiller. Flere identificerer sig med jernkvinden.

»Jeg er kriger mere end kristen,« siger Eva Zeuthen Bentsen, som er adm. direktør for Gentofte Hospital.

»Jeg er nok mest havnet i den bås, som er jernkvinden,« lyder det fra Berlingskes egen topchef Lisbeth Knudsen.

De fleste af de adspurgte har ikke mødt kæledyret eller forføreren, endsige selv oplevet at blive presset ind i de roller – eller ligefrem spillet dem frivilligt.

»Mange misundelige kolleger har gennem tiden beskyldt kvindelige topchefer for at være kommet frem på grund af rollen som forfører,« siger adm. direktør i biotekselskabet Symphogen Kirsten Drejer.

Eva Zeuthen Bentsen tror heller ikke på forfører-rollen – i hvert fald ikke i de øverste ledelseslag: »Hvem skal man forføre, når man sidder på toppen,« spørger hun.

To af de kvindelige ledere, som Berlingske har talt med, har dog oplevet en anden virkelighed. Dorrit Vanglo, adm. direktør i LD kender godt forføreren.

»Ind imellem møder jeg kvinder, som flirter helt vildt. Hele sprogbrugen, kropsattituden og væremåden er meget flirtende. Det er noget anstrengende, og jeg tænker tit – hold nu op, vi holder jo møde af en saglig årsag,« siger hun.

Fremtidsforsker og indehaver af konsulentfirmaet FutureNavigator, Anne Skare Nielsen fortæller:

»Hvad jeg ikke har fået af kiksede tilbud fra mænd, når jeg har deltaget i konferencer og boet på hotel. Det er en abegrotte at være sammen med mænd på ledelsesplan. De nydelige habitter og gode manerer, som du umiddelbart ser, er for manges vedkommende bare en facade, og så foregår der de vildeste ting bagved,« siger Anne Skare, som helt fra starten har besluttet sig for ikke at lade sig gå på af det.

Derfor lader hun sig heller ikke slå ud, når mænd prøver at placere hende i rollen som lillepige eller sexbombe.

»Nogle gange er jeg rimelig skarp i replikken – andre gange lader jeg dem selv om at opdage, hvor pinlige de er som i tilfældet med Etisk Råd, hvor et mandligt medlem bad mig hente kaffe. Før eller siden tager jeg hævn på den fede måde – det gælder også den minister, der klappede mig måsen med en bog.«

»Jeg vælger det biologiske perspektiv og kigger på mændene som gorillaer, der bruger en utrolig mængde af energi på at finde ud af, hvem der er alfa-han, og hvem der får fleste bananer. I det lange løb sejrer dygtigheden heldigvis over det meste, men man skal vare sig for at spille et spil, man ikke forstår,« siger Anne Skare Nielsen, som er biolog af uddannelse.

Meget få kvinder indrømmer

Judith Baxter vurderer, at der kan være en vis portion politisk korrekthed i de danske kvinders afvisning af at kende til kæledyrs- og forfører-rollerne.

»Meget få kvinder vil indrømme det, hvis de spiller forfører- og kæledyrsrollen. Jeg har talt med Jennie Murray, som står for BBC Radio 4 Woman’s Hour, som siger, at hun sidder i en bestyrelse, hvor en højtplaceret kvinde spiller rollen som forfører med stor succes. Jeg har også interviewet en kvindelig politiker, som jeg har set spille forfører-rollen over for mænd,« siger Baxter.

Den britiske forsker afviser, at rollerne som forfører og kæledægge er på vej til at forsvinde.

»Rollerne vil bestå, så længe der ikke er lige mange mænd og kvinder i ledelser. Et britisk analysebureau gennemførte for nylig en meningsmåling, som viste, at halvdelen af alle britiske kvinder flirter med mænd for at få ting igennem på arbejdspladsen og som en teknik til at gøre karriere,« siger hun.

Anne Skare Nielsen advarer kvinder mod at overdrive forfører-rollen.

»Det er en farlig vej at gå. De dygtige mennesker, man har omkring sig, gennemskuer numre og tricks, og det kan give bagslag for kvinder, hvis de bruger deres seksualitet bevidst. Og blandt gorillaerne risikerer du at få tilnavnet »The Bicycle« – altså kvinden, som enhver kan tage en tur på,« siger hun.

»Omvendt skal kvinder heller ikke gå i den anden grøft. Der findes en kvindelig leder i en stor dansk virksomhed, der har tilnavnet »Jerntrussen«. Hun repræsenterer en kvindetype, som er utilnærmelig og nærmest aseksuel, men også en kvinde, der kan sætte mænd på plads, men det er ærgerligt, at hun ikke bare kan få lov til at være sig selv,« siger Anne Skarre, som generelt mener, at kvinder godt kan bruge sig selv lidt mere, hvis det ligger i deres natur at være charmerende og flirtende.

Kvinder som mini-mænd

Line Sandberg, som er senior director hos Novozymes og medforfatter til bogen ”Myter om Magten” advarer kvindelige ledere mod at udvikle sig til minimænd.

»Kvindelige ledere har generelt svært ved at finde deres rolle, og måske derfor opstår disse arketyper. Vores research til bogen viser, at næsten halvdelen af karrierekvinder over 40 år på et tidspunkt tjekker ud af karrieren og siger deres lederstilling op. Det skyldes ofte identitetsproblemer. Mange indser, at de har udviklet sig til mini-mænd, og som én af de interviewede CEOs sagde til bogen: »Lad være med at udvikle jer til mini-mænd, for dem er der ingen, der vil have. De vil hellere have en rigtig mand.«

Ifølge Line Sandberg får kvinder generelt at vide, at de er for beskedne og for flinke-pige-agtige.

»Men dem, der bryder med det og bruger en mands retorik, bliver også opfattet forkert, og det er her, udtryk som ravnemor, isdronning, bitch og strigle opstår. Vi har flere eksempler i bogen, hvor kvinder, der assimilerer til den mandlige stil, enten bliver misforstået eller kommer i konflikt med egne værdier. De opfattes ofte som kolde, kyniske og egenrådige,« siger Line Sandberg.

Dorrit Vanglo fra LD møder jernkvinderne i finansverdenen, hvor hun færdes.

»Mit indtryk er, at de i deres iver for at passe ind i det mandsdominerede univers næsten overtager de mandlige væremåder og værdier. Så er det man tænker – prøv bare at slappe af! Det er jo ikke forbudt at være kvinde!«

PS: Ved at spille rollen som jernkvinde over for mandlige kolleger og chefer, forsøgte jeg at få min artikel placeret på avisens forside. Forinden var forsøg på at spille mor og kæledægge mislykkedes. Rollen som forfører opgav jeg på forhånd grundet alder. Tjek selv, om det lykkedes.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere