Del : SMS

Topkvinder er dårlige til vittigheder

pix-skare
Anne Skare Nielsen, indehaver af fremtidsforskerfirmaet Future Navigator: "Jeg har ingen problemer med at sige noget morsomt." Foto:

Mænd opfatter kvindelige lederes humor som pinlig, viser britisk forskningsprojekt. Danske topkvinder synes selv, de er ganske gode til at få folk til at grine.

Artiklen fortsætter under annoncen
Humor er en fast bestanddel, når topfolk i erhvervslivet mødes, hvad enten det er i bestyrelseslokalet eller på direktionsgangen. Men ny forskning fra en britisk sprogekspert viser, at mens mænd lykkes med velplacerede vitser og humor, så leder topkvindernes forsøg på at være morsomme ofte til pinagtig stilhed.

Professor Judith Baxter har i 18 måneder studeret, hvordan mænd og kvinder i syv store virksomheder taler sammen. Hun har analyseret 600.000 ord fra 14 møder, hvoraf syv blev ledet af en mand og syv af en kvinde. Analysen viser store forskelle på topledernes brug af humor samt på, hvordan humoren bliver modtaget.

90 pct. af mændenes humoristiske bemærkninger og vitser bliver modtaget positivt og overvejende med latter. Men 80 pct. af kvindernes forsøg på at være sjove bliver modtaget i stilhed. Og måske er det derfor, vurderer Judith Baxter, at mændene bruger humoristiske indslag i mødet tre gange så ofte som kvinderne.

»Der er en anden kulturel tradition i Storbritannien, hvor talere på konferencer altid indleder med en vittighed eller en sjov historie. Men det falder til jorden, når mænd fra andre kulturer og kvinder forsøger sig. I de bestyrelseslokaler, jeg færdes i, er det ikke særligt almindeligt at fortælle vittigheder. Det er mere dansk humor, der kører, med en sjov kommentar eller en fjollet bemærkning,« siger Dorrit Vanglo, adm. direktør i LD.

Hun råder kvinder til at holde sig fra at fortælle egentlige vittigheder:

»Hvis man forsøger at fortælle en sjov historie, så kræver det, at publikum tier stille, og at der skal grines behørigt bagefter. Hvis den så ikke er sjov, så falder den totalt til jorden. Men en lidt flabet bemærkning eller kommentar kan bedre forbigås i tavshed, så det virker ikke helt så påfaldende og ydmygende, hvis man er kommet til at dumme sig,« siger hun.

Kvinder har selvironi

Danske kvindelige erhvervsledere synes generelt, de er ganske gode til at være morsomme:

Lisbeth Knudsen, adm. direktør for Berlingske Media, er ikke enig i, at kvinder ikke er gode til humor:

»Jo, hvis vi taler om arsenalet af mere generelle jokes måske. Det gider jeg heller ikke bruge tid på. Men kvinder formår i større grad en befriende selvironi og personlig sarkasme,« siger hun.

Eva Zeuthen, adm. direktør for Gentofte Hospital siger:

»Det ligger mere i manderollen at fortælle vittigheder og bruge humor. Jeg gør det selv, for det er en vigtig del af en arbejdsplads, at man har det lidt sjovt. De griner da af min humor – men det er måske, fordi jeg har en rigtig god sans for humor,« siger hun humoristisk. Randi Bach, ledende partner i advokatfirmaet Bech-Bruun:

»Jeg fortæller aldrig vittigheder. Jeg hører mange gode og tænker ofte, når jeg hører en; den skal jeg huske, men det er vist aldrig lykkedes endnu. Til gengæld er jeg rimelig god til at bruge humor – og er vist nogenlunde i stand til at få folk til at smile eller grine, når jeg f.eks. holder en tale. Men måske er deltagerne bare høflige!«

Anne Skare Nielsen, indehaver af fremtidsforskerfirmaet Future Navigator:

»Jeg har ingen problemer med at sige noget morsomt. Folk kommer altid bagefter og siger »hvor var det sjovt«. Jeg kan generelt slippe af sted med ret mange ting, og mange kvinder siger: »Hvor er det dejligt endelig at se en kvinde, der kan få mænd til at rødme!« Måske det bare er, fordi jeg både er morsom, sjov, smuk og klog og samtidig utrolig ydmyg og beskeden,« siger hun.

Jernkvinde eller forfører?

Ifølge Judith Baxters forskning spiller kvindelige topledere ofte en af fire roller, som jernkvinde, mor, forfører og kæledyr. Lene Sandberg, som er medforfatter til bogen »Myter om magten« og senior director hos Novozymes siger:

»Jernkvinder er nok bedst til humor. De er typisk ikke bange for at markere sig, er rappe i replikken og kan ofte fortælle vittigheder som mænd synes er sjove. De andre typer har nok sværere ved det.«

Judith Baxter mener, at mænd bruger humor til at demonstrere lederskab, og deres mandlige underordnede griner af dem for at vise, at de er på bølgelængde. Det er en del af kulturen blandt mandlige ledere, som kvinder har svært ved at blive en del af.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere