Del : SMS
Berlingske Business

Topcheferne sidder kortere tid i jobbet

Clark Murphy global chef fra Russel Reynolds (headhunter-firma) om de globale trends inden for direktør- og bestyrelses-rekruttering. Foto:

Krisen har rusket op i traditionel tankegang og medført nye skrappere krav til både direktører og bestyrelsesmedlemmer, fortæller en af verdens førende headhuntere, Clarke Murphy fra Russell Reynolds.

Artiklen fortsætter under annoncen

For fem år siden sad den gennemsnitlige administrerende direktør 6,9 år på posten i USA. I dag er tallet 4,8 år. Udviklingen siger alt om presset på cheferne for at levere. Fyresedlerne sidder løst hos bestyrelserne, og flere direktører brænder ud og trækker sig tidligere. Det betyder også, at flere virksomheder er blevet opmærksomme på de nye krav til ledelsen.

“Man skal aldrig spilde en god krise, ved du nok. Alting sker hurtigere nu, og forventningerne betyder, at man skal handle hurtigere og kommunikere om det samtidig. Det kan en person ikke klare alene. De mere avancerede selskaber har forstået, at det at løfte en ikke-administrerende bestyrelsesformand til kommunikatør-rollen kan være utroligt gavnligt for aktionærerne og for ledelsen," siger Clarke Murphy.

Han er præsident og administrerende direktør for headhuntervirksomheden Russell Reynolds Associates.

De ledere, der kan levere vækst, kan ikke nødvendigvis levere resultater, når kurven knækker. Derfor ser man større udskiftninger på chefgangene, mener han.

Fleksibilitet er påkrævet

Hvordan har kravene til topcheferne ændret sig?

“Der er ingen tvivl om, at man i dag har brug for andre typer end i opgangstiderne. Det kræver direktører, der er mere beslutsomme, i modsætning til tidligere, hvor man havde den luksus at kunne fokusere på langsigtede mål. Det kræver fleksibilitet hurtigt at omstille sig til nye markedstilstande fra et strategisk og et driftsmæssigt synspunkt. Derudover skal man have gode kommunikationsevner. Det er noget, der ikke har været nok fokus på. Virksomhederne kigger efter gode driftsledere, men man ender i en situation, hvor den gode driftsleder ikke kan artikulere, hvorfor noget er gået galt, eller ikke forklare hurtigt, hvorfor noget er en god mulighed,” siger han. 

Når nu krisen lægger større pres på cheferne, har den så også medført mere evaluering af bestyrelserne end tidligere? 

“Ja, for tidligere var der stort set ingen evaluering. I dag er det mere udbredt, især i Nordeuropa, at lave årlige evalueringer af forberedelsen, input, fremmøde og så videre for at forbedre bestyrelsesarbejdet. Det er den eneste måde, man kan opdage, om nogen ikke præsterer og dermed skal udskiftes. Det er også en voksende del af vores forretning i Russell Reynolds. Dels at forbedre bestyrelsens præstationer og at evaluere bestyrelsesmedlemmerne og at sikre, at det er de rigtige, der sidder i bestyrelsen.”

Læs hele interviewet med Clarke Murphy i Berlingske Business Magasin torsdag 27. september 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere