Del : SMS
Berlingske Business

Topchefer kan blive presset til lønnedgang

pix-rickard
Foto:

Andre topchefer vil følge trop, efter SAS-chef Rickard Gustafson frivilligt er gået ned i løn, forudser eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at topchefen i SAS, Rickard Gustafson, mandag meddelte, at han frivilligt går 20 procent ned i løn, vil danske direktører frem over vise samme eksempel, når deres medarbejdere skal præsenteres for spareplaner og fyresedler. Det forudser ledelseseksperter ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Det er klart, at andre nu vil kunne henvise til, hvad man gør i andre internationale koncerner, når man skal gennemføre en spareplan. Det vil give et mere direkte pres mod, at man også selv må foregå med et godt eksempel, siger Ken L. Bechmann, professor på Handelshøjskolen i København, CBS, til avisen.

Professor Anders Drejer, Aarhus Universitet, bakker op.

- Hvis det virker for Rickard Gustafson, og han får medarbejderne med på redningsplanen, så er det noget, vi vil se mere af fremover, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Selv om SAS-chefen efter sin lønnedgang stadig vil have en lønpakke på omkring 7 millioner kroner om året, ændrer det ikke på, at han sender et tydeligt signal om, at lederen går foran og er klar over, at han også selv skal yde et offer, lyder det fra arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, Aalborg Universitet.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere