Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Tilliden til de ansatte er afgørende

Et svendebrev som maskinarbejder, derefter et uafsluttet teknikumstudie for til sidst at sælge geografiske informationssystemer.

Det har været livsbanen for Klaus Gerlich, administrerende direktør i Informi GIS A/S, der er den førende danske leverandør

af de såkaldte geografiske informationssystemer, GIS, som blandt andet danner baggrund for landkortene på Kraks hjemmeside.



Efter

tilsammen næsten 20 års ansættelse på centrale chefposter i blandt andet Hewlett-Packard stiftede han i 1989

forløberen for Informi GIS A/S, og både i sine tidligere lederstillinger og i Informi GIS har tilliden til medarbejderne

været afgørende for ham.



- Er en medarbejder ude hos en kunde og står med et problem, skal den pågældende

altså ikke hjem og spørge først. Medarbejderne kan selv tage en beslutning, og er det den rigtige beslutning,

er det helt fint. Er beslutningen til gengæld forkert, taler vi om det, og så ved vi, at næste gang bliver det rigtigt.

For medarbejderne lærer jo også af deres fejl. Det har også været med til at motivere vores medarbejdere.

For de, der har taget friheden til at beslutte, er også blevet belønnet ved at se deres succeser, siger Klaus Gerlich.



Den

udprægede tillid til medarbejderne har også ført loyale medarbejdere med sig. I sine 30 år i IT-branchen

har Klaus Gerlich tit fået at vide fra sine kunder, at det var sjældent, de stødte på folk, der var så

loyale over for deres chef.



Det har da også fået ham til at spørge sig selv, om der lå en skjult agenda

bag hans medarbejderers handlinger.



- Hvis en medarbejder siger en ting, kan jeg da godt nogle gange stille mig spørgsmålet,

hvilken dagsorden han har med det. Men ni ud af ti gange oplever jeg altid, at det er vores opstillede mål, den pågældende

går efter, forklarer Klaus Gerlich.

Hovedet i busken

Til gengæld sætter han en dyd i ordet information.



-

Har en medarbejder fået en opgave, så går jeg ud fra, at han løser den. Det er ikke meningen, at jeg skal

kontrollere, om den er løst eller ikke. Det tager jeg for givet, at den bliver. Det vigtigste for mig er at blive informeret.

Bliver jeg det løbende, er jeg utrolig loyal over for mine ansatte, siger Klaus Gerlich.



Udebliver informationen kan han

godt finde på at vippe stolen væk under den pågældende og lade ham "stege" lidt, som han udtrykker

det. For derefter at sætte stolen ind under ham igen. Alligevel vil han ikke betegne sig selv som en barsk leder.



- Jeg

er nok for flink og lader nogle gange tingene gå for langt. Forstået på den måde at man ubevidst stikker hovedet

i busken og håber, at tingene nok løser sig. Og er du for flink, kan du ind imellem heller ikke lide ubehageligheder,

og så kan det ske, at de budskaber, man ønsker at give, ikke bliver klare nok, påpeger Klaus Gerlich.



Han

medgiver dog, at han i årenes løb er blevet mere kontant.



Han skærer hurtigere igennem og er da også

blevet bedre til at være mere direkte i sine budskaber til medarbejderne, end han var før.



- Før i tiden

kunne jeg godt sidde i 1-3 timer med den samme medarbejder og forklare, hvorfor vi skulle gøre sådan og ikke sådan.

I dag tager jeg beslutningen om, hvilken vej vi går med det samme, hvis den pågældende ikke selv har et løsningsforslag,

siger Klaus Gerlich.



Informi Gis benytter sig meget af projektgrupper i arbejdet, og det er vigtigt for Klaus Gerlich, at medarbejderne

arbejder som et team og ikke som individualister.



- Jeg lægger stor vægt på, at vi er et "vi"-firma.

Har vi en, der gør meget ud af sine individuelle præstationer og glemmer teamet bag præstationen, er det mit job

at forklare den pågældende, at det er gruppen, det drejer sig om. Havde gruppen ikke været der, var den pågældende

højst sandsynligt ikke nået frem til sit resultat. De er et team, forklarer Klaus Gerlich.



Derfor har han også

opnået, det han ønsker, når en gruppe medarbejdere siger, at der er for mange af en type medarbejdere. At der mangler

en anden type medarbejderprofil i virksomheden.



- Så har medarbejderne for-stået, at der er ingen, som er perfekte.

Hvis man er i et team med forskellige baggrunde, kan vi komme nær det perfekte, siger Klaus Gerlich.



Ansvaret for teamet

er da også det, som stadig holder hans hverdag i gang, samt at han efterhånden heller ikke er helt ung mere.



- Det,

der driver værket, er, at med mine 59 år er der ingen vej tilbage. Og jeg har et ansvar for godt 50 mennesker hver dag.

Jeg kan lide at have med mennesker at gøre og se ting ske. Det ansvar vil jeg gerne have. Hellere have ansvaret selv end at

andre har ansvaret for en, forklarer Klaus Gerlich.

Sidste udfordring

Den sidste store udfordring for ham som leder ligger

i at finde sin efterfølger som administrerende direktør i Informi GIS om 2-3 år.



Og det kan umiddelbart blive

en svær opgave. For efter godt 20 år i to amerikansk ejede virksomheder, ligger den amerikanske virksomhedskultur indgroet

i ham. Det kommer blandt andet til udtryk hvert år, hvor hele organisationen i Informi GIS bliver evalueret og nye grupper dannes.



-

Det er svært at sige, hvor jeg skal finde min efterfølger. Men vedkommende skal have den samme kultur som mig. Kigger

jeg på de profiler, vi har hos os selv i dag, er der ingen oplagte kandidater, som fokuserer nok på denne opgave. Derfor

skal vedkommende nok komme ude fra, hvilket mine medarbejdere godt ved og har taget positivt. For det er jo vigtigt, at virksomheden

overlever. Jeg skal finde en, der accepterer at starte på et vist niveau og bliver kørt i stilling til at overtage efter

mig, siger Klaus Gerlich.



Helt afvise, at vedkommende kan komme indefra, vil han dog ikke. For eftersom beslutningen først

skal tages om 2-3 år, så kan den rette interne kandidat stadig nå at dukke op.



Egentlig ville Klaus Gerlich

da også gerne være gået på pension, når han fylder 60, og afløseren udefra var også fundet.

Troede han.



- Den pågældende var dygtig. Ingen tvivl om det. Men han kunne ikke klare kulturen i virksomheden, og

det var jeg ikke opmærksom på. Derfor skal vi have nogle professionelle folk med, når vi vælger næste

gang. Det kan godt være, jeg finder den pågældende, men jeg beslutter ikke alene mere, forklarer Klaus Gerlich.



Han

ser dog meget gerne, at hans egen entrepreneur-ånd bliver videreført.



- Jeg startede først Hewlett-Packards

edb-salg op i Danmark og efterfølgende Digitals slutbrugersalg. Derefter startede jeg Informi Gis. Det var hårdt, men

tænker jeg tilbage, så er det hårde glemt, fastslår Klaus Gerlich.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen