Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Tilbud om hjælp udelukker erstatning

I den konkrete sag havde en englænder af et engelsk sælgerfirma købt en sejlbåd fremstillet

af et dansk bådværft i Fredericia. Englænderen hentede båden i Fredericia og sejlede den til Skagen, hvorfra

han via Norge ville sejle båden hjem til England.



Netop da Skagen var ved at forsvinde i horisonten, lød der et

"bang" fra mastefoden, hvor der var opstået en alvorlig skade. Skibets besætning valgte at sejle båden

tilbage til Skagen, hvorfra værftet blev kontaktet. Skaden blev besigtiget i Skagen af den danske bådbygger, som erkendte

at der var tale om en alvorlig konstruktionsfejl. Han tilbød derfor at tage båden til Fredericia til reparation - der

ville tage to til tre uger - og derefter at aflevere båden i Skagen igen. Reparationen ville have kostet bådbyggeren 30

timers arbejde og i alt 10.000 kr.



Englænderen overvejede tilbudet i henseende til omkostninger og ferieplaner og besluttede

imidlertid at sejle båden med den beskadigede mastefod hjem til England for der at tage kontakt med det engelske salgsfirma.

I Norge fik englænderen nok kolde fødder og besluttede sig til en reparation i Norge inden sejladsen til England. Forinden

havde han på ny taget skriftlig kontakt med det danske værft, som havde svaret følgende:



- Vi indrømmer,

at der var en fejl oven på mastestøtten på netop din båd, hvilket vi beklager og er bekymrede over. Vi er

som lovet villige til at bringe båden tilbage til den stand, hvor vores garanti stadig vil være i orden, hvis båden

bringes tilbage til Skagen, og ligeledes som lovet under mit besøg i Skagen, vil vi tage båden ned til Skærbæk

og tilbage til Skagen eller Stavanger. Hvis dette ikke er acceptabelt, vil vi levere en ny mastefod til jer og oplyse jer om, hvordan

vi ville foretage reparationen, men vores garanti dækker ikke andres arbejde, eller hvad der efterfølgende sker med båden.



Som

anført lod englænderen imidlertid skaden reparere i Norge af et norsk værft. Under en retssag ved retten i Fredericia

afkrævede han så det danske værft erstatning for de norske reparationsudgifter på over 4.000 ¿. Retten i Fredericia

fandt, at værftet var erstatningsansvarlig overfor englænderen og skulle erstatte reparations- og rejseudgifter.



Værftet

ankede afgørelsen til Vestre Landsret, som indtog en anden holdning i sagen. Vestre Landsret mente nok, at fejlen ved masten

var så alvorlig, at værftet var erstatningsansvarlig direkte overfor englænderen. To forhold blev imidlertid afgørende

for Vestre Landsrets vurdering af sagen. Det var for det første ubestridt, at værftet umiddelbart efter englænderens

havari på nordsøen havde tilbudt udbedring af den konstaterede fejl. Det stod for det andet endvidere klart, at englænderen ikke

havde gjort brug af bådbyggerens afhjælpningstilbud. Ved ikke at give det danske værft mulighed for at foretage

afhjælpning, der efter det foreliggende kunne være sket inden for rimelig tid, fandt Vestre Landsret, at englænderen

havde fortabt sin ret til at kræve erstatning af værftet for sine udgifter til reparation.



Som det fremgår

af ovenanførte citat af værftets brev til englænderen havde værftet tilbudt afhjælpning og gjort det

klart, at værftet ikke ville give garanti for andres arbejde. Det er helt givet, at værftets brev udgjorde et vigtigt

bevis i sagen.



Dommen viser tydeligt betydningen af en sælgers afhjælpningsret. Ønskes afhjælpningsretten

gjort gældende, bør det ske skriftligt for senere at sikre sig beviset. Afslår en køber tilbuddet, kan det

få alvorlige følger for hans senere muligheder for at kræve erstatning eller forholdsmæssigt afslag for sælgers

mangelfulde ydelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen