Del : SMS
Berlingske Business

Telebranchens klare stemme

08busportræt Jakob Willer.jpg
Jakob Willer er vidende og velforberedt og kan overskue selv meget komplicerede emner på ganske kort tid. PR-foto

Jakob Willer har i fem et halvt år været den samlende figur for en bredt dækkende tele- og internetbranche, som dog sagtens kan stå tæt sammen – for tiden i kampen mod Venstre-regeringens masseovervågning af danskernes tele- og internettrafik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er ikke en populær mand i ­Justitsministeriet i denne tid. ­Jakob Willer, direktør i tele- og internet­udbydernes brancheforening ­Tele­industrien, lagde ministeriets oplæg til den meget omdiskuterede overvågning af al danskernes tele- og internettrafik på Twitter straks efter et orienterende møde – og dermed startede flodbølgen af kritik af justitsminister Søren Pinds forslag for alvor.

Men han gjorde det, fordi han var oprigtigt vred – og det sker ellers yderst sjældent for den tid­ligere embedsmand, som om nogen kender televerdenen indefra og er vant til at forene uforenelige synspunkter. Udsigten til en milliardregning for noget, som efter hans mening er helt uproportionalt med udbyttet, gik klart over hans grænse.

mobil

Jakob Willer satte sig 1. september 2010 for bordenden for den danske tele- og internetbranche, som på det tidspunkt var blandt dem, som danskerne elskede mest at hade for deres elendige service, forkerte og for dyre regninger og uigennemskuelige produkter. Det var Jakob Willers opgave at stille op til øretæverne i DRs Kontant og i pressen i øvrigt, og hans evne til at kommunikere klare budskaber har sammen med en forståelse i branchen for at få gjort op med alle fordommene givet televerdenen en samlet – og tungtvejende – stemme og fået sat fokus på, hvor store milliardinvesteringer der hvert år foretages i at forbedre den digitale infrastruktur i Danmark.

Gennem 13 år har Jakob Willer i den i 2011 nedlagte IT- og Telestyrelsen – Danmarks dengang øverste telemyndighed – arbejdet med regulering og gennemsigtighed i telebranchen og var 2009-2010 sekretariatschef for Højhastighedskomiteen, hvis rapport under formand Erik Bonnerup kortlagde, hvordan Danmark kunne sikre sig en plads i verdenseliten.

pix-SIM-kort

Krigsretorikken lagt på hylden

Han er derfor vant til rollen at skulle samle meget forskellige synspunkter, hvilket også tele- og internetbranchen har. En af hans første opgaver var at indbyde den gamle fjende, elselskaberne, til at være med. I dag er de største spillere blandt energiselskaberne en del af Teleindustrien (som før hans entré bar på det lidet mundrette Telekommunikationsindustrien i Danmark), og krigsretorikken mellem kommunerne og teleselskaberne er lagt på hylden til fordel for samarbejde om at sikre bedre mobil- og internetdækning overalt.

pix-Gravearbejde

Jakob Willer er bredt vidende og altid velforberedt, og kun sjældent har han behov for at bede om tid til at undersøge nærmere. Han kan med både humor og bid fremlægge selv komplicerede emner overskueligt på ganske få minutter, hvilket han i rigt mål har haft brug for i overvågningsdebatten, hvor hans store netværk og aktive brug af sociale medier har åbnet manges øjne for, hvad der muligvis ellers havde været på vej i det godt skjulte.

Privat prioriteres familien, vennekredsen, sommerhuset i det nedlagte landbrug på Samsø samt golf samt lidt hockey, så meget som knæet ellers tillader det.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere