Del : SMS
Berlingske Business

Tag ved lære af støvsugerkongen

til BNY business f Sten Løck
It-klummeskriver Sten Løck Foto:

Historien om James Dyson viser, at selv de mest veletablerede produkter kan trues af ægte innovation. Det handler om at turde sætte spørgsmålstegn ved det bestående.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da James Dyson tidligere på året blev interviewet af avisen The Guardian, faldt talen på det lave antal kvinde­lige studerende inden for naturvidenskabelige fag. Det fik James Dyson til på stedet at udtænke en reality- serie, der skulle lokke flere kvinder til de ingeniørtunge studier.

Forløbet er typisk for James Dyson, opfinder par excellence og den mest feterede britiske iværksætter efter Richard Branson. Tidligere på måneden lancerede Dyson den seneste i en lang række spektakulære opfindelser: en varmeblæser med et et rekordlavt energiforbrug og et meget højt sikkerhedsniveau. Samtidig blev omverdenen introduceret til næste generation af den støvsuger, Dyson er blevet verdenskendt for. Støvsugeren DC41 med kælenavnet “Animal” kommer med en overlegen sugeteknologi kombineret med et nyt rullesystem, hvor støvsugeren hviler på kugler i stedet for hjul.

En bedre støvsuger

Eventyret om Dyson begyndte for over 30 år siden, da den prisbelønnede designer satte sig for at lave en bedre støvsuger. Resultat blev den revolutionerende poseløse Dual Cyclone.

I dag har Dyson Ltd. en omsætning på omkring 7 mia. kr. hentet fra en række forskellige produkter.

Samtidig med at Dyson videreudviklede sit støvsugerkoncept, begyndte man også at finde på nye produkter, hvor virksomhedens viden om luftstrømme kom til sin ret. Besøger man et af de bedre motorvejstoiletter på de danske motorveje, er der gode chancer for at støde ind i Dysons håndtørrer, der opererer med det simple, men alligevel banebrydende princip, at man benytter sig af to luftretninger i stedet for en.

Læren af Dyson

Fortællingen om James Dyson er ikke kun til inspiration for iværksættere. Også etablerede virksomheder kan lære noget. Her er de vigtigste læresætninger, jeg har fået ud af Dysons historie:

Sæt spørgsmålstegn ved det bestående. Et charmerende træk ved Dysons succes er, at den handler om dagligsdags produkter, som er gjort markant bedre. Han stillede sig ikke tilfreds med tingenes tilstand og skabte dermed det største teknologiske gennembrud i støvsugerverdenen i 80 år.

Design er afgørende. Dysons baggrund som designer fornægter sig ikke, når man ser på virksomhedens mange forbrugerprodukter. Det er ikke nok, at anordningen fungerer; den skal også være lækker i brug og som objekt. Dette princip er en af hovedårsagerne til Apples store succes i de senere år. Dyson viser, at design også kan gøre forskellen, når det gælder mindre sexede produkter som støvsugere.

Beskyt ideerne. Baseret på egne dårlige erfaringer er Dyson en ivrig fortaler for strenge patentregler, der beskytter opfinderen. Alt for mange gode ideer taber pusten, fordi mørke kræfter spekulerer i at kopiere frem for selv at udvikle.

Fremdrift og udvikling. Dyson Ltd. har formået at bibeholde iværksætterånden, hvor man ikke hviler på laurbærrene, men hele tiden arbejder på at finde på nye løsninger. Det gjorde man ikke i den traditionelle støvsugerbranche, og derfor fik Dyson succes. Selv om virksomheden i dag er en etableret spiller, beskæftiger over en tredjedel af de ansatte sig med forskning og udvikling.

Innovation behøver ikke kun at handle om højteknologi og nye anvendelsesområder. Også etablerede brancher kan undergå voldsomme forandringer. Det kræver blot en Dyson.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin onsdag 28. september.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere