Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Svært at stjæle en brændemærket ko

I 90''erne arbejdede jeg med kultur, værdier og branding i Bang & Olufsen. Kort fortalt handlede det ikke om at opfinde

kulturen eller værdierne i B&O, som er tilstede i overmål. Opgaven var at genfinde og formulere værdigrundlaget

som afsæt for B&O1s internationale markedsføring og ikke mindst at udvikle fælles fodslag i organisationens

ledelse og samarbejde.


Kunder og medarbejdere er ikke i tvivl: Et B&O-produkt er ikke bare et produkt men også en masse

bløde værdier, som adskiller produktet fra konkurrenternes.


Midt-Nord-Turisme, eller som de siger deroppe: "I

Jylland fra midten og op", er Danmarks største turistregion. Herfra udvikler og koordiner man bl.a. markedsføring

af turisme fra Viborg til Skagen og fra Thy til Læsø. I sommer var jeg involveret i regionens brandingproces dvs. jagten

på at finde ud af hvordan regionens turisterhverv adskiller sig andre regioners turistattraktioner.


Det kom der et spændende

resultat ud af. Midt- og Nordjylland kan, med sin ene-stående natur og kultur, som ingen andre levere netop den vare de fleste

moderne mennesker efterlyser mest: Tid, tid til at leve, tid til at udnytte tiden i tide. Men hvad er branding og hvorfor i alverden

skal man læse om en ko, hvis man ikke arbejder i landbrugssektoren? Det er der mange gode grunde til, hvis man vil prøve

at forstå, hvad der foregår i markedet i disse år. Det handler om måden man sælger sine produkter på

fra beton, brød og briller til biler, bukser og byggeklodser.


Det er ingen nyhed at handel og økonomi bliver mere

og mere globaliseret, og at kunderne samtidig stiller flere og anderledes krav. Kunder køber ikke længere blot et produkt,

de vil også vide, hvad virksomheden bag produktet står for. Hvordan forholder man sig til spørgsmål som miljø

og forurening? Til børnearbejde? Til genteknologi? Hvordan behandler man sine medarbejdere? osv. osv.


Det tvinger alle

virksomheder til at finde ud af og formulere sig om, hvad de står for. Ikke blot om forretningsideen men også om deres eksistensberettigelse,

ordentligt og forpligtende. Er man først nået så langt - og jeg skal hilse at sige at det er et hårdt, men

på alle måder meget givende arbejde, som ikke klares på en week-end ­ skal virksomheden have fortalt kunderne på

hvilket værdigrundlag man sælger sine produkter.


Her kommer koen ind i billedet. Alle ved at cowboy1erne over i Amerika

for flere hundrede år siden stemplede, brændemærkede, deres okser med ejerens navn, varemærke, så andre

farmere ikke uden videre kunne stjæle og sælge deres okser. Så blev der i hvert tilfælde krig på prærien.


Den

historie har moderne markedsføring lært af. "Branding" betyder ganske enkelt at firmaet finder ud af, hvad

dets produkter er mere end selve produktet, hvilke følelser det appellerer til hos kunden og dermed kan slå konkurrenterne

ud.


Resten handler "bare" om at firmaet konsekvent og troværdigt indretter sin markedsføring, reklamer

og anden kommunikation, på "hvem firmaet er og hvad det står for".


Har du tændt bålet, der

skal varme stemplet til at brændemærke dine produkter i din virksomhed?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen