Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Svær overvægt blokerer for nyt job

()

Mere end hver tredje leder vil værge sig eller ikke ansætte en medarbejder, hvis han eller hun er markant overvægtig, viser en ny undersøgelse fra Lederne.

Det er ikke uden betydning, hvad badevægten viser, hvis man vil i betragtning til et job.

Det viser en ny undersøgelse fra Lederne. Ifølge undersøgelsen vil flere en hver tredje leder ikke tilbyde en ledig stilling til et menneske som er svært overvægtig. Undersøgelsen er baseret på svar fra 1373 ledere.

37 procent af dem erklærer sig i undersøgelsen ”delvis enig” eller ”enige” i, at de som ledere ikke vil ansætte markant overvægtige mennesker. 24 procent svarer, at hverken er uenige eller enige, mens 38 procent ikke vil fravælge markant overvægtige personer.

Arbejdsmiljøchef hos Lederne Lars Andersen mener ikke, at ledere bør eller skal beskæftige sig skønhedsidealer, og at ansættelsessamtaler »foregår med øjnene og ikke med hovedet. Det skygger for kvalifikationerne«, siger han.

billede

»Når man som leder skal ansætte, bør det altid være ansøgerens faglige og personlige kvalifikationer, der bliver vurderet – ikke ansøgerens vægt eller for den sags skyld højde eller hårfarve. Men der er typer af job, som markant overvægtige vil have vanskeligt ved at udføre, for eksempel hvis jobbet indbefatter at skulle stå op i lang tid eller gå på stiger. I de situationer bliver den potentielle nye medarbejders overvægt en væsentlig del af den samlede kompetencevurdering,« siger Lars Andersen.

Gruppen af danskere, som risikerer at blive fravalgt til job på grund af deres vægt, vokser. Det viste en fælles nordisk befolkningsundersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet offentliggjorde i begyndelsen året. I 2011 var 11 procent af de voksne i de nordiske lande svært overvægtige. Den andel er i 2014 vokset til 13 procent. Det svarer til, at der er cirka 200.000 svært overvægtige voksne i Norden.

»Forekomsten af svært overvægtige blandt voksne i Norden lader ikke til at stabilisere sig. Det er en uheldig udvikling, eftersom de helbredsmæssige konsekvenser kan koste både det enkelte individ og samfundet som helhed dyrt,« sagde seniorrådgiver Jeppe Matthiessen fra DTU Fødevareinstituttet ved offentliggørelsen.

SplitScreen Healthy Sheeeeeet

Samtale eller ej?

Lederne er delte i spørgsmålet om, hvorvidt der en ledelsesopgave at tage en samtale med en medarbejder som har store problemer med vægten. Undersøgelsen fra Lederne viste, at 33 procent af lederne mente, at det var en del af deres ledelsesopgave at tage en samtale med den overvægtige medarbejder. Mens 50 procent svarede nej, til, at de som ledere skulle tage en vægtsamtale. De resterende 17 procent af respondenterne var i tvivl og svarede ”ved ikke”.

Arbejdsmiljøchef hos Lederne Lars Andersen siger, at som udgangspunkt er ”medarbejdernes livsstil, herunder spisevaner og forhold til at dyrke motion en privat sag. Det er ikke lederens ansvar at blande sig i, om medarbejdere er overvægtige”. Lederes opgaver er ikke at håndhæve bestemte skønhedsidealer, siger han og tilføjer ”eller BMI eller kondital, så længe den indsats medarbejderne yder på jobbet er tilfredsstillende.”

Men har vægten indflydelse på den enkelte medarbejderes indsats og evne til at udføre arbejdet, er det en anden situation.

»I de tilfælde bør lederen reagere og tage en samtale med medarbejderen først og fremmest med det formål at sikre en tilfredsstillende indsats, men også for at forebygge fravær og fastholde medarbejderen i jobbet,« pointerer Lars Andersen.

Men hold fokus jobbet, ikke på vægten, lyder hans råd.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen