Del : SMS
Berlingske Business

Sund livsstil i storbyen

gfjj
Foto:

Sund livsstil med friskpresset frugt er en flydende vitaminpille. Det sælges som livsstil i barkæden Joe & The Juice, som stifteren Kaspar Basse vil brede ud til internationale storbyer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Musikken dunker ud af højttalerne, mens personalet presser citroner, gulerødder, æbler og appelsiner og ingefær og mikser eksotiske drikke. Det er hos Joe & The Juice i Sværtegade i København for enden af en tøjbutik. Stifteren Kaspar Basse byder på kaffe og sund, friskpresset juice og sandwich. Han er en af tre nominerede ejerledere i hovedstaden.

- Det er et sted, hvor du får leveret sundhed i inspirerende omgivelser. Sundhed har været kendt som noget, der er kedeligt og begrænsende. Omvendt mener jeg, de store internationale kæder har ekstremt svært ved at inkludere sundhed i deres tilbud. Vi forsøger at kombinere en dynamisk og inspirerende atmosfære med super smag og sundhed. Det er sund livsstil uden, at det er kedeligt. Vi føler, vores tilbud er så unikt, at vi har en ambition om at tiltrække vores mest loyale kunder dagligt. Vi vil være en del af kundens livsstil, siger ejerleder Kaspar Basse, Joe & the Juice og søn af tidligere direktør i Magasin, Jørgen Basse. Det er også i Magasins lokaler, at en række af butikkerne ligger.

I sidste uge har Joe & The Juice åbnet sin bar nummer 14, og Kaspar er nu startet i London. En rejse ud i verden er begyndt. Målsætningen er 1.000 barer i internationale storbyer.

- Jeg vil gerne kunne tilbyde de 'juicere', som arbejder hos os, et job i en eksotisk storby. Man kan kalde det en gulerod for medarbejderne. De ansatte i vores organisation er afgørende for den livsstil og kultur, vi formidler. Da vi gerne vil udvikle os interna-tionalt, er det helt naturligt, at medarbejderne følger med på den rejse. Derfor placerer vi vores barer i urbane storbyer, så vi kan tilbyde dem en del af den internationale livsstil, siger Kaspar Basse.

Joe & The Juice tilbyder medarbejderne seks-24 måneders udstationering, når der åbnes en ny bar i en storby. De erfarne, danske medarbejdere bliver hentet ind til intensiv uddannelse af de nye lokale medarbejdere.

»Stress Down«

På det meterhøje menukort på bagvæggen kan man se navnene på de mange spændende juicedrikke, der laves af frisk frugt. Stress Down hedder drikken, der består af jordbær, æble og ingefær – to isterninger og to dråber olivenolie. Olivenolie tilsættes al juice, så kroppen hurtigere optager de fedtopløselige vitaminer fra frugten og således, at juicen ikke skummer. Juiceren bag disken forklarer høfligt, hvordan det hænger sammen.

Det, der også adskiller Joe & The Juice fra mange andre barer og madsteder, er, at al produktion foregår i øjenhøjde med kunderne. Køkkenet er fremme på disken. Der er ingen færdigretter eller forberedte produkter. Kunden følger råvaren fra start til slut. Så produktion og servering er fuldt synlig, og dermed bliver ventetiden en del af kundens oplevelse. Omgivelser, produkter, tilberedning, musik og personale er en samlet oplevelse.

- Vi er et team. Det er ligesom Barcelona, når de spiller fodbold. Det skal gå rigtig hurtigt og med flotte kombinationer. Vi spiller sammen bag baren, og det er en del af kundeoplevelsen at se juice-maskinen lave juice hurtigt og meget effektivt. Så medarbejderne, maskinerne og musikken er en vigtig del af oplevelsen, siger Kaspar Basse, som understreger, at medarbejderne er »på«, og at det er et krævende job, og derfor har de ikke vagter i mere end fem-seks timer ad gangen.

Men ventetiden kan blive kritisk. Kunderne må ikke vente så længe, at de føler, de står i lange køer for at blive betjent. Derfor er det udstyr i den tungere klasse, der bruges til juice og kaffe med.

Kaspar Basse er tidligere eliteidrætsudøver og har længe været bevidst om at leve sundt. Men ifølge ham selv kun i den forstand, at han levede fedtfattigt. Han spiste ikke nok frugt og grønt. Derfor gik han i gang med sunde, friskpressede drikke. Og fra tanke til handling var der ikke så langt. Han har omsat det til business med over 20 mio. kr. i bruttoavance og 3,3 mio. kr, i resultat før skat.

Under finanskrisen har forbrugerne søgt til discount- markederne, og det kunne også ramme Joe & The Juice. Men det er ikke sket.

- Vi har et relativt konkjunkturufølsomt koncept. Selv om der er finanskrise, er det lykkedes fastholde væksten. Vi giver et supertilbud på sundhed, uden at det koster kassen. Så vi rider med pån sundhedsbølgen. Folk vil gerne holde fast i sundheden, selv om det er stramme tider, siger Kaspar Basse.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere