Del : SMS
Berlingske Business

Succes med saml-selv-køkkener

f

MultiLiving satser på at levere sine saml-selv-køkkener til unge familier. De har ikke så meget luft i økonomien og er meget prisbevidste, siger firmaets hovedaktionær, Arnfinn Hansen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Op til de større ferier - sommer, efterår og jul - får medarbejderne i Multi-Living ekstra travlt med at pakke låger, bordplader og hylder til nye køkkener på paller.

- Flere og flere private ønsker at sætte deres eget køkken op. Det er blevet et familieprojekt, der ofte foregår i ferier og weekender, fortæller Arnfinn Hansen.

Han er hovedaktionær i Multi-Living i Langå, der er en samlefabrik, som får leveret alle køkkenkomponenter fra underleverandører. Firmaet sælger sine 30 forskellige køkkenmodeller, garderobeskabe og badskabe via 18 forhandlere herhjemme og ni i Norge.

- Jeg er overrasket over, at så mange selv vil samle deres køkkener. For det er mere krævende, end man regner med. Men de sætter sig ind i tingene, og vi har kun få henvendelser fra købere, som ikke kan samle deres køkkener, fortæller Arnfinn Hansen.

Han og en investorgruppe købte for fem år siden firmaet, der dengang også havde produktion. Køkkenerne blev dengang leveret til store byggeprojekter, men Arnfinn Hansen og investorgruppen gik konkurs med firmaet efter et par år. Han kom dog hurtigt på benene igen og fik genstartet firmaet i 2006 - nu med fokus på forhandlere.

Kunderne er blevet 


Det seneste par år har været gode med sorte tal på bundlinjen i Mulit-Living ApS. I år forventer Arnfinn Hansen en omsætning på 30 mio. kr. og et mindre underskud. Det forklares med, at krisen godt kan mærkes, og samtidig er der foretaget større investeringer i produktionsanlæg til bordplader og lancering af et helt nyt køkkenkoncept, der introduceres om nogle uger. Alt taget i betragtning er optimismen stor.

Siden juli er salget øget med cirka 20 procent, og der har været tilgang af nye forhandlere. Næste år venter Arnfinn Hansen en samlet vækst på 20 procent.

- Vi har ikke mistet kunder under krisen, selvom mange køkkenbutikker er lukkede. Køkkener er en livsstil for mange sælgere. Når de afskediges eller forlader en franchisekæde, begynder mange for sig selv, og vi satser på selvstændige forhandlere. De må gerne sælge andre køkkener, for vi er ikke bange for at blive sammenlignet med dyrere produkter. Vores målgruppe er familier i aldersgruppen 25 til 45 år. De har ofte mindre luft i økonomien, og de er prisbevidste og ønsker så meget køkken som muligt for færrest penge. Og det får de hos os. Sagen er den, at mange køkkenkomponenter leveres af de samme store producenter i Italien, Tyskland, Østrig og herhjemme. Det er svært for forbrugerne at se forskel på køkkenerne, men prisen kan de vurdere. Og det er til vores fordel. Vi kan levere et standardkøkken uden hårde hvidevarer fra 10.000 kr. og op til 30.000 kr. Vi leverer også samlede køkkener, der er klar til montage, til priser omkring 50.000 kr., fortæller Arnfinn Hansen, 47 år.

Køkkenet ryger hurtigt

- I dag er køkkenmarkedet prismæssigt delt i top og bund. Midtersegmentet har fået det meget svært og har kun to muligheder. Enten at gå op eller ned. Og mange konkurrenter søger ned, det kan vi mærke. Udviklingen hænger sammen med ændret forbrugeradfærd. I dag skal et nyt køkken ikke holde i 30-40 år som tidligere. Når huse handles, udskifter den nye ejer ofte køkkenet, selvom det måske kun er tre år gammelt. I det hele taget er hyppigheden for udskiftning af køkkener øget, og det har ændret ved hele køkkenbranchen, pointerer Arnfinn Hansen, som har 14 medarbejdere.

Hans mål er at øge omsætningen til 50 mio. kr. i løbet af to år.

- Og det når vi. Eksporten til Norge er stigende, og vi skal også nok få mere gange i hjemmemarkedet, tilføjer han.

Skeletter i skabet

Så lyst har det ikke altid set ud. Faktisk er Muliti-Living en »ommer«, der nu er ved at få succes.
Det begyndte ellers så godt i 2004, da Arnfinn Hansen og flere investorer købte køkkenfabrikken, der havde 40 medarbejdere. Armene var i vejret. De nye ejere talte om et guldæg, for ordrebøgerne var fyldt helt op af store byggefirmaer som Sjælsø Gruppen, KPC Byg og andre, der fik leveret fra 50 til 300 køkkener til deres byggeprojekter. Inden kontrakten blev underskrevet, var der udført en due diligence med et revisionsfirma og et investeringsfirma på sidelinjen. Ingen anede uråd. Godt nok havde den tidligere ejer hyppigt skiftet ledelsen ud, og økonomisk gik det ikke for godt, men de nye ejere var overbeviste om, at det kunne de gøre bedre. Og med fyldte ordrebøger kunne det vel ikke gå helt galt. Men det gjorde det. Skeletterne væltede hurtigt ud af skabene.

- Efter fire-fem måneder opdagede vi, at noget var helt galt. Vi kunne ikke forstå, hvor pengene blev af. Det var helt galt med likviditeten. Dengang leverede vi kontinuerligt store ordrer til omkring 50 byggepladser. Vi havde entreprisestyringen, og de omkring 50 montagehold styrede vi også. Det varede et stykke tid, inden vi havde fuldt overblik over situationen, siger hovedaktionæren.

- Det kan virke amatøragtigt i dag, da vi jo havde gennemført en due diligence. Men det viste sig, at kalkulationerne ikke holdt mål. Nogle nøglemedarbejdere var ikke dygtige nok, og det medførte negativ dækningsbidrag på mange ordrer. Vi fik rettet op på kalkulationerne og tilført kapital to gange og troede, vi kunne drosle de store projekter ned og i stedet satse på forhandlersalg, som jeg var gået i gang med. Men vi blev nødt til at tage en konkurs, fortæller Arnfinn Hansen.

Gode muligheder

- Vi burde have bidt mere mærke i udskiftningen af direktører, men man tiltrækkes af noget, der er spændende og ser godt og lovende ud. Vi skulle have været mere på vagt dengang, erkender Arnfinn Hansen.

Han og en ny medejer stiftede et selskab, der overtog resterne af køkkenfabrikken og ændrede navnet til Multi-Living. I begyndelsen havde de kun fire-fem forhandlere, men det voksede hurtigt. Mange syntes, det var fint, at fabrikken var stoppet med de store projektleveringer, for dengang kom forhandlerne i anden række. Nu var de pludselig de primære kunder.

Arnfinn Hansen ser gode muligheder i den igangværende brancheglidning, hvor eksempelvis mange byggekæder tager køkkenelementer og hele køkkener ind i sortimentet.

- Vi får flere og flere henvendelser om privat label og tror også, at vi vil vokse på det forretningsområde, siger han.

Arnfinn Hansen er trælastuddannet og har en fortid som direktør for Riisfort A/S i Århus.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere