Del : SMS
Berlingske Business

Stok-direktører skal formulere ejerviljen

stok&frederiksen
Martik Frederiksen (tv) og Peter Stok har ikke hidtil fået fastlagt, hvordan det fremtidige ejerskab skal udvikle sig - og hvad de drømmer om. Men nu er tiden inde. Foto:

En særlig »drømmedag« skal lægge kursen for det fremtidige bestyrelsesarbejde i succesfuld emballagevirksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Peter Stok og Martin Frederiksen ejer sammen Stok Emballage, en stor emballagegrossist med hovedsæde i Langeskov på Fyn.

Virksomheden er stiftet af Peter Stoks far, Erik. Peter har overtaget og udviklet den i 2. generation og senere taget Martin Frederiksen ind som direktør og medejer.

Sammen skal de sidst på måneden på »drømmetur«. De skal i selskab med virksomhedens bestyrelse forsøge at fastlægge, hvad de egentlig vil med deres ejerskab af den succesfulde emballage-producentvirksomhed, der er vokset kraftigt i de senere år.

Hvordan skal forholdet mellem virksomheden, familien og formuen afstemmes? De har længe haft mål for omsætning og indtjening, men hvad vil de egentlig med ejerskabet på ti års sigt og hvordan passer det ind i deres personlige udvikling? Og i hvilken stand vil de gerne efterlade virksomheden? Det er helt afgørende spørgsmål, som skal besvares.

- Vi er kommet til et punkt, hvor det er vigtigt at klarlægge, hvordan ejerskabet skal udvikles, og hvad det skal bruges til, siger Peter Stok.

For ham er det vigtigt at få fastslået, hvilke andre mål - ud over indtjening - som virksomheden skal leve op til.

- Jeg har desuden snart en alder, hvor jeg må til at vurdere, hvad der skal ske, når jeg en dag ikke længere er aktiv, siger han.

Der skal være tid og råd

Peter Stok har for nylig købt en sommerbolig i Florida. Den skal der også være tid og råd til at bruge.

- Det skal være legitimt, mener han. Martin Frederiksen venter sig også en del af drømmeøvelsen:

- Vi er ret enige på de fleste træk - for eksempel om, hvilke risici vi vil tage. Men vi har ikke sammen udviklet, hvad vi drømmer om, og hvordan virksomhedens drift kan leve op til det.

Det lyder måske lidt fladt, men vi vil gerne have, at medarbejderne trives, og at vi har socialt ansvar.

- Men jeg vil også gerne have tid og råd til - som jeg gør i min fritid - at køre motorløb, og man kan altså poste mange penge i sådan en racervogn, siger Martin Frederiksen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere