Del : SMS

Stil de rigtige spørgsmål

spørgeteknik
Spørgeteknik Anders Stahlschmidt og Peter Knoop Christensen, Akademisk Forlag Business, 296 sider, 299,95 kroner.

Anmeldelse. Ny bog giver råd om, hvordan spørgsmål kan stilles på den rigtige måde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Spørgsmål fylder meget. Det gælder altid. Uanset fag, tidspunkt på døgnet eller situationen. Spørgsmål kan bruges til at flytte mennesker, men det kan også bruges til at navigere rundt mellem mennesker. Anders Stahlschmidt og Peter Knoop Christensen har opdateret »Spørgeteknik«, og det er en meget praktisk anvendelig bog. Dog mangler den en række af de styrker, som den første udgave havde. Bl.a. har »Teori U« sneget sig ind. Ærgerligt. Men teorien har mange venner. Også selv om den er luftigt og ikke til at få gjort særlig konkret.

Tilbage til bogen. De to forfattere er garvede kommunikationsfolk. Det mærker læseren allerede på nogle af de første sider. Der er en velkomst. Sproget er flydende og helt uden de knaster, der ofte kommer snigende ind i kommunikationsfolks bøger, der ønsker at stive sig af med smart teori, der kan underbygge tynde argumenter. Men alligevel savnes der den stringens, som kendetegner Harvard Business Review Press’ bøger. Der bliver brugt for mange ord, og der er for meget med.

Den metode bruger den gamle marketing(over)guru Philip Kotler, der med »Marketing Management« har plaget flere generationer af business-studerende over hele kloden med de løbende opdateringer, således at alle facetter af marketing er kommet med. Det kan være godt. Fordelen er, at det bliver en slags »state of the art«. De to forfattere giver et samlet overblik over området. Bagsiden er, at det kan være svært at få et samlet overblik over området, netop fordi der er så mange ting, der skal med.

lederskab

Derfor skal forfattere stille sig selv spørgsmålet; hvorfor skal anden udgave og de efterfølgende udgaver altid være større og fyldt med flere sider end første udgaven? Der bør ske en mere klar prioritering af stoffet for at bevare overblikket.

»Spørgsmål er essentielle i al problemløsning, dels som middel til at tilvejebringe viden, dels fordi spørgsmål kan signalere interesse, engagement og anerkendelse. Spørgsmål kan inspirere og frigive tanker. De kan påvirke langt stærkere end et argument og en konklusion kan,« skriver de to forfattere i introduktionen. Så bliver det gjort helt klart, at spørgsmål er den medicin, der kan klare næsten alle situationer, som man kommer ud for i løbet af en dag. Når det krydses med den klassiske kommunikationsmodel om afsenderen og modtageren og deres udfordringer med at få afkodet budskaberne, så har læseren fået et redskab, som kan finde anvendelse i praksis.

Bogen gennemgår mange forskellige situationer. Det kan være lidt af en udfordring at holde fokus, fordi der er så meget med i bogen. Der bliver derfor kun kradset i overfladen.

top 100-topchefer
LÆS MERE : Topchefernes parade

Mest interessant er at læse om de kognitive spørgsmål, som Dansk Politi benytter sig af. Her skal man gennemføre et forhør, uden der sker manipulation eller forurening af udsagnet, dvs. at den person, som skal svare, kommer til at svare forkert på grund af fejl eller misforståelser. Metoden kan kun bruges, hvis det er frivillige spørgsmål/svar. Hvis der er modvilje mod at besvare spørgsmålene, skal der bruges andre redskaber fra Politiets værktøjskasse. Den store udfordring er, at hukommelsen bliver svækket, hvis der går længere tid. Derfor er det nødvendigt med løbende genopfriskninger. En politibetjent benytter sig derfor af forskellige måder til at få samtalen på gled. Her gælder det om at holde tungen lige i munden for at undgå, at spørgsmålene bliver ledende, og dermed bliver svarene ikke i overensstemmelse med hvad, der rent faktisk var sket.

Spændende læsning, og samtidig også noget, som kan bruges på andre felter end netop, hvor det handler om forhør. Det er de færreste medarbejdere, der bryder sig om at få en mødeindkaldelse med chefen, hvor der står »Forhør om manglende salg«.

Bogen giver et samlet overblik. Derfor skal den ikke læses i et hug. Der er ganske enkelt for meget information til, at det kan finde nytte. »Spørgeteknik« skal bruges som opslagsværk eller som inspiration til alle, der stiller spørgsmål i løbet af en arbejdsdag. Og det gør alle. Derfor er det en bog, som kan læses af alle afdelinger i en organisation.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere