Del : SMS
Berlingske Business

Starbuck-stifter kræver at virksomheder tager ansvar

Howard Schultz starbuck
Stifteren af Starbuck, Howard Schultz, opfordrer alle virksomheder til at gøre en indsats og hjælpe til i de samfund, hvor de driver forretning.

Som virksomhed i dag er det ikke længere tilstrækkeligt at tjene kunder og aktionærer. En virksomhed skal også tage del i at løfte samfundet, lyder det fra USA’s 331. rigeste mand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Manden bag en af verdens største kaffekæde Starbucks vil nu have amerikanske virksomheder til at spille en aktiv rolle i bestræbelserne på at løfte bunden i USA.

Howard Schultz opfordrer i en blog på Harvard Business Review, som han kalder ”invester i samfundet for at fremme kapitalisme”, virksomheder over hele landet til at ændre sig.

- Det er ikke længere tilstrækkeligt at tjene kunder, ansatte og aktionærer. Som den borger af verden er det virksomheders ansvar – vores pligt – at tjene samfundet, dér hvor vi gør forretning ved blandt andet at søge at forbedre niveauet af uddannelse, sundhed, arbejdsløshed, sikkerhed og fremtidsudsigter, skriver han.  

Læs hele bloggen her.

I en tid hvor den amerikanske økonomi er svag og mange virksomheder kæmper, beder han om at erhvervslivet til at træde til og overtage en rolle som det offentlige typiske ville tage.

Howard Schultz går allerede forrest med det gode eksempel. I udsatte områder i både New York og Los Angeles har Starbucks oprettet praktikpladser i samarbejde med non-profit organisationer, der arbejder med sociale projekter.

Samtidig støtter Starbucks en fond, der låner penge til mindre virksomheder i håb om at det kan skabe flere job.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere