Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Spildt mælk

Alle skal købe mælk, og vejen hen til mælken er fyldt med andre indkøbsmuligheder.

Det er jo egentlig logisk, men samtidig gennemtænkt og baseret på analyser af mange datamønstre.


Men på

internettet er det kun hver femte virksomhed, der bekymrer sig om, hvordan brugerne spadserer rundt på deres hjemmesider, og

det giver en rodet forretning, hvor kunderne efterlader indkøbsvognene halvfulde og forlader hjemmesiden uden de varer, de

oprindeligt var indstillet på at købe.


Webanalyser er bare et flottere ord for almindelig marketing. Det er de samme

basale værktøjer: et gennemtænkt koncept, segmentering af målgruppen, budskaber, kontaktpriser o.s.v. Man

undersøger, hvor kunderne går hen, hvad de kan lide, og hvad de ikke bryder sig om, og gennemfører derefter kampagner,

der er justeret til denne adfærd.


Det er nemt at se fordelen ved webanalyser. Alligevel er der meget få virksomheder,

der anvender dem, og det er særligt grotesk, fordi det er meget nemmere at måle kundeadfærd på nettet end

i det lokale supermarked. Og det er jo ikke en lille forretning, der er tale om.


Ifølge Jupiter Media Matrix besøgte

flere end 256 millioner mennesker online handelssites og auktionsites i julemåneden sidste år. Jeg tør ikke tænke

på, hvor mange af den godt kvarte milliard mennesker, der blev skræmt væk med uforrettet sag, fordi de kom ind på

websites, der ikke opfyldte deres behov for brugervenlighed og gav de nødvendige oplysninger til nemt at afslutte varekøbene.


For

eksempel sælger virksomheden Palo Alto Software et værktøj, der hjælper folk med at skrive professionelle

forretningsplaner.


Palo Alto analyserer deres webdata dagligt og fandt ud af, at mange besøgende på deres website

klikkede væk på én bestemt side, hvor man bestiller selve værktøjet. Virksomheden trimmede det overflødige

indhold på denne side, ændrede layoutet og øgede efterfølgende salget med 50 pct. Så med dataanalysen

i hånden fandt man problemet og gjorde kuren nem.


Hvadenten vi taler offline- eller onlinesalg, er det nødvendigt

at segmentere kundeemnerne. Hvis f.eks. en bilforhandler ser en potentiel kunde gå udenfor og kigge på biler, kigge ind

af vinduet og gå igen, og dernæst møder en anden potentiel kunde, der kommer ind i lokalet, sætter sig ind

i en bil, taler med salgspersonalet og spørger efter brochuremateriale, hvem er så mest interessant for bilforhandleren?




Svaret er ligetil, og mens offline marketingfolk bruger mange ressourcer på at kvalificere besøgende, så

er det noget, som onlineverdenen bliver nødt til at tage til sig i meget højere grad, end tilfældet er i dag.


I

det nuværende økonomiske klima er webanalyser ikke blot rare at have men ganske enkelt nødvendige.


Man

har behov for værktøjer, der effektivt kan kortlægge kundeadfærden på nettet, så vejen til varerne

bliver nem.


Hvis ikke, så klikker onlinekunden et par gange og køber varen hos konkurrenten. Derfor har onlineforretninger

et endnu stærkere motiv til at analysere kundestrømmen.


Der er mange værktøjer på markedet,

men det kan være svært at gennemskue, hvilket værktøj, der passer til opgaven. Det er nemt at generere data,

men risikoen er, at man drukner i datamængden bagefter.


Udbydere af analyseværktøjer har en vigtig opgave

med at gøre produkterne enkle og brugervenlige. Hvis v

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen