Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Sommerdresscode: Ledere siger nej tak til shorts og mavebluser på jobbet

Ledere

Selv om det er sommer, kan langt de fleste danskere godt glemme alt om at møde op i shorts og mavebluser på jobbet. To ud af fem danske virksomheder har sommer-dresscode - men det er langt fra altid, at reglerne bliver holdt.

Hawaiiskjorten er lidt for spraglet og shortsene er lidt for korte. Selv om det er sommer, er det ikke ligegyldigt, hvilket noget tøj medarbejderne har på. Det er nej tak til shorts og mavebluser på jobbet. To ud af fem danske virksomheder har en sommerdresscode for deres medarbejdere, men det kniber med at overholde den. Næsten halvdelen af lederne har måttet påtale over for medarbejdere, at deres påklædning ikke lige er passende.

Det viser en undersøgelse som analyseinstituttet Yougov har lavet for Lederne. I alt 2.120 ledere har medvirket i undersøgelsen, og blandt dem er det populært med dresscode. 41 pct. af lederne svarer, at de ikke vil godkende korte shorts og mavebluser. Det er dog kun 16 pct., som har en egentlig dresscode, mens 25 pct. har uskrevne regler for, hvordan man klæder sig.

21BUSThomas-Gregers-Honor--.jpg

Spørgsmålet er så, om medarbejderne er lidt ligeglade med reglerne. I alt 46 pct. af lederne har set sig nødsaget til at tage en snak med en af de ansatte om vedkommendes påklædning. En fjerdedel af lederne har op tll flere gange givet påtaler for ikke at overholde virksomhedens dresscode.

Lederen fremhæver, at det faktisk kan være en lidt svær disciplin at løfte pegefingeren, fordi kjolen, blusen eller bukserne er forkerte.

»De fleste ledere synes, at det er en svær en samtale at have, når de skal påtale en medarbejders beklædning, da det bliver meget personligt. Men ledere skal huske på, at det er en del af ledelsespligten at påtale det. Både af hensyn til virksomheden, men også af hensyn til medarbejderen selv. Der kan nemt opstå snak om den pågældende medarbejder, hvis hans eller hendes tøj stikker helt ud, og det er ikke sikkert, at medarbejderen er klar over det,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen.

Danske penge. Pengesedler og mønter.

Han mener, at lederen bør tale i positive vendinger, når han eller hun henvender sig til en medarbejder.

»Man må aldrig sige: »du skal skifte tøj, for andre griner af dig«. I stedet kan man for eksempel sige: »Jeg har lagt mærke til, at du i den senere tid har gået med nogle meget korte shorts. Det er en skam, for det stjæler fokus fra din faglighed.« Og så er det naturligvis også vigtigt, at disse samtaler foregår i enrum og ikke ude midt i storrumskontoret,« siger Flemming Andersen.

435199366.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen