Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

SMV'ere frygter stigende mangel på arbejdskraft

Frygten blandt de små og mellemstore virksomheder for ikke at kunne rekruttere den nødvendige arbejdskraft er stigende.


En

splinterny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Håndværksrådet taler sit tydelige sprog. 40 pct.

har helt konkret indenfor de seneste fem år haft vanskeligheder med at få fat i den nødvendige arbejdskraft; men værre

endnu er det, at 44 pct. faktisk mener, at det bliver endnu vanskeligere i løbet af de næste fem år.


Håndværksrådet

har spurgt 515 virksomheder indenfor håndværk og mindre industri. Selvom der efterhånden er ved at være en

vis "Ulven kommer"-effekt i de gentagne budskaber om, at det vil blive vanskeligere at finde arbejdskraft, peger chefkonsulent

i Håndværksrådet, Anne Holm Sjøberg, på, at tallene skal tages ganske alvorligt.


- Vi ved jo godt,

at der kommer små årgange, men den stigende pessimisme er desværre også udtryk for en vurdering af, hvor gode

- eller rettere hvor dårlige - de lærlinge og elever, som nu er i virksomhederne, er, siger hun.









Må sluge

kameler

Anne Holm Sjøberg mener, at de små og mellemstore virksomheder generelt har været alt for længe om

at erkende problemet, men at man nu begynder at mærke det reelt.


Hun er ikke et sekund i tvivl om, hvad der skal til og

peger i den forbindelse på, at der i den forbindelse skal sluges nogle kameler rundt omkring i virksomhederne.


Anne Holm

Sjøbergs fire budskaber til SMV''erne lyder således:


l Der skal sættes fokus på elevpolitikken


l

Virksomhederne skal ansætte flere nydanske elever og faglærte


l Virksomhederne skal synliggøre deres aktiver

som en del af rekrutteringspolitikken


l Virksomhederne skal fastholde de faglærte gennem et bedre kendskab til deres værdier.


Ifølge

Anne Holm Sjøberg er de små og mellemstore virksomheder utrolig dårlige til at indføre en egentlig elevpolitik.

De slår sig til tåls med, at de enten kan få elever og lærlinge fra de tekniske skoler, eller at de unge kommer

af sig selv.


- De gør intet opsøgende arbejde. De bør være ude i folkeskolen, og de bør interessere

sig for, hvordan de kan blive bedre til at ansætte end god elev. Og de skal lære at forstå, at de unge er vant til

at være i centrum, og at de stiller meget store krav, siger hun.



Mester i skole

Mestrene bliver nødt til at

erkende, at de i den nuværende situation skal bruge flere ressourcer på at uddanne de unge, og flere brancher har vurderet,

at en egentlig uddannelse af mestrene på det punkt er en god idé.


Når det gælder nydanskerne mener Anne

Holm Sjøberg, at man skal finde en fornuftig balance, men at man i de fleste fag ikke vil kunne undgå at tage nydanskerne

ind i virksomhederne.


- Og det kan man roligt gøre. Man får dygtige og gode medarbejdere. Så spring bare ud

i det, siger hun.


Når det gælder synliggørelsen af virksomhedens værdier, mener Anne Holm Sjøberg,

at SMV''erne har meget at lære. De er simpelthen ikke gode nok til at fortælle omverdenen og herunder de potentielle kommende

medarbejdere, hvilke værdier virksomheden indeholder.


Modsat skal virksomheden skaffe sig kendskab til, hvad de potentielle medarbejdere

gerne vil.



Skriften på væggen

- Man er hidtil gået meget op i, hvad højt uddannede mennesker lægger vægt

på i deres arbejdsliv. Det spørger man aldrig en faglært eller en ufaglært om. Det bør man gøre

fremover, siger Anne Holm Sjøberg.


- Jeg har da heldigvis talt med virksomheder, som har set skriften på væggen.

Jeg tror, det er vigtigt at tale mindre om Human Resource-begrebet og mere om nogle konkrete værktøjer. Vi skal have

ledelse ned på jorden og vise de gode eksempler. Der er ingen grund til at gøre så meget ud af skræmmebillederne,

påpeger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen