Del : SMS
Berlingske Business

Smid tanterne ud af bestyrelsen

Selv om mindre virksomheder med professionelle bestyrelser får billigere lån og klarer sig bedre, vægrer de fleste ejerledere sig ved at tage skridtet. De vil nemlig helst bestemme selv. Og lige nu har de rigeligt at gøre med at tackle krisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kun godt ti procent at de tusindevis af mindre og mellemstore ejerledede virksomheder i Danmark har erstattet »tanterne« i bestyrelsen med eksterne medlemmer, der er kvalificerede og uafhængige af virksomheden.

Det viser den seneste analyse på området, der er udarbejdet af Nykredit Bank

Andre undersøgelser viser ellers, at ejerledede virksomheder med en »professionel« bestyrelse typisk klarer sig bedre på indtjening og vækst og desuden har lavere kredit-omkostninger, fordi bankerne vurderer dem til at være mere kreditværdige end andre virksomheder.

- Der er få undersøgelser på området, men min vurdering er, at forholdene ikke har ændret sig meget under finanskrisen. Ejerlederne har haft rigeligt at gøre med at redde og tilpasse deres virksomheder. Hele deres forretningsgrundlag har været truet. I den situation har de typisk ikke haft overskud til at tænke i eksterne bestyrelsesmedlemmer, vurderer Morten Langer, redaktør af Ugebrev for Bestyrelser.

Han påpeger samtidig, at nok tæller professionelle bestyrelser på plussiden hos banker, men de kræver dem som oftest først sat ind, når det er for sent. Desuden peger han på, at det er et omfattende arbejde at få etableret en bestyrelse.

Kanvas duer ikke

Hans indtryk bekræftes af Hans Ove Høegh-Guldberg Hoff, formand for ASNET, der er et netværk, som stiller bestyrelseskandidater til rådighed for mindre virksomheder.

- Vi har gennem det sidste år kanvasset hos mange ejerledere for at interessere dem for at få en professionel bestyrelse. Vi kommer altid i god dialog, og de er meget åbne, men der sker ikke rigtig noget, fortæller Hans Ove Høegh-Guldberg Hoff.

- Når der skal følges op og sættes handling på, står de fleste af. Måske fordi de har haft fuldt op at gøre med at rebe sejlene her under krisen. Men netop ved krisestyring kan en bestyrelse være guld værd, tilføjer han.

Professor Mette Neville fra Erhvervsjuridisk Fakultet ved Handelshøjskolen i Århus har i årevis forsket i bestyrelsesarbejde i mindre virksomheder. Hun peger på, at den grundlæggende årsag til, at der ikke er flere »professionelle bestyrelser« i ejerledede virksomheder, er, at ejerlederne ikke motiveres af ønsket om at tjene mange penge. De vil derimod bestemme selv.

Forsøg virker

De virksomheder, der alligevel antager en bestyrelse af eksterne uafhængige medlemmer, får mere styr på bestyrelsesarbejdet og føler, de kan bruge det til noget.

Det vurderer Hans Jørgen Dalum, formand for foreningen Ejerlederne, der har sat en monitorering i gang i fire virksomheder af et bestyrelsesarbejde, som begyndte sidste år.

Formålet er at følge om en professionel bestyrelse i praksis kan bidrage til at udvikle virksomhederne og gøre dem mere værdifulde.

- Forsøget er endnu nyt, men de første reaktioner er positive, siger Hans Jørgen Dalum.

Han har en fornemmelse i medlemskredsen af, at stadig flere ejerledere interesserer sig for at få en bestyrelse.

- Men timingen skal være rigtig. Ejerlederen kan være motiveret, fordi han har haft problemer, fordi banken opfordrer til at tage en bestyrelse. Eller fordi han selv ønsker at skifte gear i sin virksomhed og vise at han kan vækste, siger Hans Jørgen Dalum.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere