Del : SMS

Smedegaards ultimative prøve

Pia Fuglsang Bach
 Redaktør Berlingske Nyhedsmagasi, Pia Fuglsang Bach Foto:

Portræt: Rygterne om et velvoksent regnskab fra A.P. Møller – Mærsk har floreret så længe, at det allerede er en gammel nyhed. Perspektivet i både pressen og på Esplanaden er flyttet til nye udfordringer, og de er da også til at få øje på: CEO Nils Smedegaard Andersen og hans hold skal investere sig til ny høj vækst og et endnu større cashflow.

Artiklen fortsætter under annoncen
Væksten skal ske inden for alle forretningsområder – skibe, olie og havne – og der skal skabes et pænt afkast på den investerede kapital.

Én udfordring er, at Mærsks oliereserver svinder ind, og parallelt med egen efterforskning kan det blive nødvendigt med dyre opkøb. Hertil kommer, at de fleste investeringer i olie og terminaler først giver et afkast om fem-seks år. Læg dertil, at forventningerne til 2011 generelt er præget af stor usikkerhed om den globale økonomiske vækst.

Selvtilliden fejler dog ikke noget på Esplanaden i øjeblikket. Med god grund. I ugens magasin giver vi et tilbageblik på Nils Smedegaards meritter i både Carlsberg og A. P. Møller – Mærsk, og der tegner sig et klart billede af en topchef, der nok er blevet mildere, men aldrig tøver med at gennemføre barske forandringer, hvis det gavner virksomheden. Han er en sand mester i eksekvering, men spørgsmålet er, om Danmarks mægtigste topchef også evner at føre Mærsk ind i en ny global æra? Skudsmålet lyder i retning af, at Smedgaard er et af de bedste eksempler på en dansk leder med globalt format, så meget tyder på, han har alle forudsætninger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere